Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Ή ζωή του, Ή δράση του, Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλου
Τόμος Α΄
Κλίμα διωγμών τών ’Ορθοδόξων
Ο ιερός Χρυσόστομος άποτελεί τήν σημαντικότερη πηγή πληροφοριών γιά τήν κοινωνική, πνευματική, θρησκευτική, άκόμα καί πολιτική κατάσταση τής μεγαλύτερης μετά τήν Ρώμη πόλεως τού ελληνορωμαίκού κόσμου, τής Αντιόχειας, ένώ συγχρόνως είναι ό ίδιος καί δημιουργός κοινωνικοθρησκευτικοΰ ήθους. ’Επειδή ή Αλεξάνδρεια έδειχνε νά υποχωρεί σέ πολιτιστική καί πολιτική σημασία, έμενε ή Αντιόχεια τό σπουδαιότερο πνευματικό κέντρο τής Ανατολής καί τό συνεχώς ένισχυόμενο προπύργιο τού ελληνορωμαίκού κόσμου έναντι τών Περσών. Οί κάτοικοί της, στά χρόνια τού Χρυσοστόμου, μετρούσαν άρκετές εκατοντάδες χιλιάδες. Μόνο οί έλεύθέροι άνδρες έφταναν τίς 200.000. Σ’ αυτούς πρέπει νά προσθέσει κανείς γυναίκες, παιδιά καί δούλους.
Οί αύτοκράτορες Κωνστάντιος (337-361), Ίουλιανός (361-363), Ίοβιανός (363-364) καί Ούάλης (364-378) συχνά μετέφεραν την έδρα τους στην Αντιόχεια πρός άν- τιμετώπιση των Περσών. Πλήν τού όλιγόβιου όμως Ίοβιανού, πού ύπηρξε φιλορθόδοξος, καί τού Ίουλιανοΰ, πού έμμεσα πολέμησε όλους τούς χριστιανούς, oi δύο άλλοι αύτοκράτορες καταδίωξαν άμεσα καί σκληρά τούς ’Ορθοδόξους, σύμφωνα μέ τίς υποδείξεις των άρειανοφρόνων.Στην Αντιόχεια, όπως καί παντού, oi ’Ορθόδοξοι ζούσαν σέ κλίμα διωγμών. Στά χρόνια τού Ίουλιανοΰ καί μάλιστα όσο αύτός έδρευε στην ’Αντιόχεια, όπου έκανε ατέλειωτες θυσίες στούς θεούς (βλ. π.χ. PG 50,556C) καί προσπαθούσε νά τηρεί άσκηση καί νά μιμείται μορφές εκκλησιαστικών τελετών (κατά τίς όποίες κοινωνοΰσε άπό ποτήριο), ή θέση τών χριστιανών έγινε πολύ δύσκολη. Γι’ αύτό πολλοί, πιεζόμενοι έμμεσα καί άμεσα καί μη μπορώντας ώς χριστιανοί ούτε τό δίκαιό τους νά διεκδικήσουν, προσχώρησαν στην έθνική θρησκεία, μολονότι πλέον αύτή δέν συγκινοΰσε ούτε καί τούς έθνικούς άντιοχείς, κάτι πού στενοχωρούσε τόν Ίουλιανό.
'Ο ίδιος ό Χρυσόστομος έζησε τότε, παιδί άκόμα, μία πικρή έμπειρία τής ’Εκκλησίας. Τό 362 διέταξε ό Ίουλια- νός την άπομάκρυνση άπό τό προάστιο Δάφνη τών λειψάνων καί τού ναού τού μάρτυρα Βαβύλα, γιά νά μην οργίζεται ό Άπόλλωνας, τού όποιου έκεΐ ύπήρχε ναός (PG 50,558). Σέ λίγες ημέρες έγινε ό έμπρησμός τού ναού τού Απόλλωνα καί ό Ίουλιανός, άποδίδοντας αύθαίρετα τό γεγονός σέ χριστιανούς, τούς τιμώρησε διατάσσοντας τό κλείσιμο τών ναών τους, κάτι πού τελικά δέν έφαρμόσθηκε άπόλυτα.
Ό Κωνστάντιος άφήρεσε άπό τούς ’Ορθοδόξους όλους τούς ναούς, τούς όποιους παρέδωσε στούς άρειανούς. Μόλις άπό τό 362, όσοι άκολουθούσαν τόν ορθόδοξο έπίσκοπο Αντιόχειας Μελέτιο, διέθεταν τόν ναό των άγιων Αποστόλων στην Παλαιό πόλη. Σ’ αύτούς πού άκολουθοΰσαν τόν σχισματικό έπίσκοπο (362) Παυλίνο ό άρειανός έπίσκοπος Αντιόχειας Εύζώιος είχε παραχωρήσει έπίσης έναν μόνο ναό.
Στά χρόνια τού Ούάλη (364-378) οί ’Ορθόδοξοι γνώρισαν σκληρότερους διωγμούς, ιδιαίτερα όταν ό αύτο- κράτορας έδρευε στήν Αντιόχεια. Εύνοοΰσε σαφώς τούς άρειανούς, ένίσχυε τούς Ιουδαίους καί τούς έθνικούς έμμεσα καί καταδίωκε τούς ορθόδοξους, πού στερήθηκαν καί τό μικρότερο παρεκκλήσιο. Αναγκάζονταν νά συναθροίζονται γιά τήν λειτουργική ζωή σέ οίκίσκους της ύπαίθρου, σέ σπήλαια τού Σιλπίου καί στίς άπόμερες όχθες τού ποταμού Όρόντη. Εύώνητοι καί αύλοκόλακες άντιοχεΐς ύπερηφανεύονταν, ότι κατέδιδαν στόν Ούάλη πώς καί πού συναθροίζονται οί ’Ορθόδοξοι, γιά νά συλλαμβάνονται καί νά τιμωρούνται.
Τό 378, μέ τόν θάνατο τού Ούάλη, έπανήλθε άπό τήν εξορία ό Μελέτιος Αντιόχειας, άλλά μόλις τό 380 παρέλαβε τούς περισσότερους ναούς τής πόλεως, πού άπό τό 378 κατείχε ό Παυλίνος.
Σελίδες 17-19
Πρώτη αποκλειστική δημοσίευση στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Ή ζωή του, Ή δράση του, Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλου
Τόμος Α΄
Η επεξεργασία, επιμέλεια και μορφοποίηση κειμένου και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο
© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου