Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Ή ζωή του, Ή δράση του, Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλου
Τόμος Α΄Ή πνευματική, εξυγιαντική, εύταξιακή καί είρηνευτική δράση τού Χρυσοστόμου στήν Κωνσταντινούπολη
Οί πρώτες ένέργειες τοΰ Χρυσοστόμου ώς Αρχιεπισκόπου τής μεγάλης πρωτεύουσας τοΰ άνατολικοϋ ρω μαϊκοΰ κράτους άπέβλεπαν στήν πνευματική προαγωγή τών πιστών καί στήν ειρήνευση τών 'Εκκλησιών. Γιά τήν πρώτη οργάνωσε τό οίκοδομητικοδιδακτικό κήρυγμα, προσπάθησε νά γίνει ό ίδιος μέ τήν άσκητική του ζωή παράδειγμα λιτοΰ καί πνευματικοϋ βίου καί άντιμετώπισε δραστικά τόν σκανδαλισμό, πού προκαλοϋσαν άπερίσκε πτοι κληρικοί καί άμόναχοι μοναχοί. "Ετσι, τό κήρυγμα, πού στά χρόνια τοΰ άγαθοϋ άλλ' όχι πολύ καταρτισμένου Νεκταρίου άτόνισε, άκουγόταν τώρα τακτικά, οί πιστοί διδάσκονταν καί οικοδομούνταν καί ό θαυμασμός γιά τόν νέο Αρχιεπίσκοπο συνεχώς μεγάλωνε.Ή λειτουργική ζωή έγινε πυκνότερη καί άπέκτησε εύταξία, ένώ τό ένδια φέρον του γιά τούς πτωχούς, τά φιλανθρωπικά ιδρύματα καί τούς άδικούμενους έκδηλώθηκε άποτελεσματικά καί άμέσως.
Ή άσκητική καί στό έπακρο λιτή ζωή τοϋ Αρχιεπισκόπου, ή άπομάκρυνση άπό τό έπισκοπεΐο πολυτελών σκευών κι έπίπλων, τά όποια πούλησε χάριν τών παλαιών καί τών νέων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων, ή μή διοργάνωση, όπως γινότανε πρίν, έπισήμων καί πλουσίων δείπνων άπό τόν Χρυσόστομο καί οί χωρίς έντυπωσιακή συνοδεία έξοδοι του, γι' άλλους άποτελοϋσαν αιτία θαυμασμοϋ καί υπόδειγμα καί γι' άλλους αιτία περιφρονήσεως. Άπό τούς τελευταίους κάποιοι δυσανασχετούσαν, διότι κατανοούσαν μ' έξωτερικά κριτήρια τήν έπιβλητική παρουσία καί τήν συμπεριφορά τοϋ Αρχιεπισκόπου, καί άλλοι ένο χλοϋνταν διότι έλέγχονταν άπό τήν άσκητικότητα καί τούς τρόπους του.
Οί πρώτες άντιδράσεις προήλθαν άπό κληρικούς, άπό τούς οποίους ό Χρυσόστομος ζήτησε όχι μόνο άποφυγή σκανδάλων, ένεκα τών οποίων κάποιους καθήρεσε, άλλά καί αύστηρά υποδειγματική βιοτή καί συμπεριφορά. Στηλίτευσε καί καταδίκασε τό γνωστό καί άλλοϋ έθος τών συνεισάκτων, ένώ έπέβαλε τάξη στούς μοναχούς καί παραμονή στίς μονές τους, δεδομένου ότι κάποιοι άπό αύτούς περιφέρονταν άσκοπα κι ένεργοϋσαν άπρεπα στήν πόλη, έκμεταλλευόμενοι καί τήν ευπιστία πλουσίων οικογενειών, πλησίον τών όποιων καί εις βάρος τών οποίων ζοϋσαν πολυτελώς.
Παράλληλα πρός τό έργο τής πνευματικής οικοδομής καί μάλιστα λίγες ήμέρες μετά τήν ένθρόνισή του, ό Χρυσόστομος άνέπτυξε τό ειρηνευτικό του έργο, πού έκφρά ζεται στά πρώτα του κωνσταντινουπολίτικα κείμενα. Δύο Επιστολές, πού δυστυχώς χάθηκαν, μία πρός τόν Θεόφιλο Αλεξανδρείας καί μία πρός τόν Ίννοκέντιο Ρώμης (Σωζομενός, Έκκλησ. ιστορία, Η' 3), σκοπό είχαν όχι μόνο ν' άναγγείλουν έπίσημα τήν ένθρόνισή του, άλλά κυρίως νά δοθεί λύση στό άντιοχειανό σχίσμα, μέ τήν άνα γνώριση τοϋ Φλαβιανοϋ Αντιοχείας άπό τόν Ρώμης. Γιά τόν σκοπό αύτό ζητούσε άπό τόν Θεόφιλο νά μεσολαβήσει στόν Ρώμης Ίννοκέντιο.
Σελίδες 39-40
Πρώτη αποκλειστική δημοσίευση στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Ή ζωή του, Ή δράση του, Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλου
Τόμος Α΄
Η επεξεργασία, επιμέλεια και μορφοποίηση κειμένου και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο
© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου