Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016
Η Καλή Ανησυχία
Η Καλή Ανησυχία
«Όταν δεν ξεχνούμε ότι ο
σκοπός μας εδώ στην γή είναι η απόκτηση της Βασιλείας του Θεού, τότε μπαίνει
μέσα μας η καλή ανησυχία.
Αυτή η ανησυχία αργά ή
γρήγορα θα μεταφέρη τήν ψυχή μας στον πνευματικό χώρο,όπου θα βρη άφθονο
οξυγόνο,θά ζωντανέψη και θα πετάξη ψηλά».
Καλή ανησυχία, η καλή
αγωνία για τον «καλόν αγώνα»262
– Γέροντα, τί είναι η
καλή ανησυχία;
– Η καλή ανησυχία είναι η
καλή αγωνία για τον «καλόν αγώνα»263. Αγωνίζεται κανείς, παρακολουθεί
τον εαυτό του,
εντοπίζει τί εμποδίζει
την πνευματική του
πρόοδο, προβληματίζεται,
ζητάει, αν χρειάζεται, βοήθεια, και κάνει εργασία πνευματική. Βλέπει
λ.χ. ότι στην
τάδε περίπτωση φέρθηκε
υπερήφανα· αμέσως σκέφτεται: «Πώς χτυπιέται
η υπερηφάνεια; Με την ταπείνωση. Ταπείνωση λοιπόν». Τάκ-τάκ, χτυπάει την
υπερηφάνεια με το τσεκούρι. Με λίγα λόγια ζητάει την εξέλιξη την πνευματική και
κάνει εργασία πνευματική. Βλέπεις, ο μαθητής τελειώνει την πρώτη δημοτικού, πηγαίνει
στην δευτέρα, τελειώνει το δημοτικό, πηγαίνει στο γυμνάσιο, στο λύκειο κ.λπ. Αν
δεν είναι καλός μαθητής, θα ζητήση βοήθεια. Ή, για να μπή στο Πανεπιστήμιο,
κάνει φροντιστήριο. Μετά, για να πάρη το πτυχίο, διαβάζει εντατικά. Στην
συνέχεια μπορεί να κάνη μεταπτυχιακό, ύστερα διδακτορικό· μπορεί να πάη και στο
εξωτερικό για περισσότερες σπουδές. Και όλα αυτά τα κάνει, για να εξελιχθή σε
μια επιστήμη. Πόσο
μάλλον στην πνευματική
ζωή, που είναι
η πνευματική επιστήμη, πρέπει
να έχη κανείς
ανησυχία για την
πνευματική του εξέλιξη!
Η καλή ανησυχία είναι
φτερούγισμα. Δίνει στην ψυχή λεβεντιά, ζωντάνια· δεν φέρνει άγχος και
στενοχώρια, αλλά παρηγοριά· δεν είναι κόπος, δεν είναι αγωνία, αλλά ζήλος για αγώνα.
Εσείς μερικές φορές παρουσιάζετε μια στασιμότητα. «Έτσι αγωνίζομαι, λέτε,
σ᾿ αυτήν την
κατάσταση βρίσκομαι», και
μένετε εκεί. Εντάξει·
βρίσκεσθε σ᾿
αυτήν την κατάσταση.
Ένας Άγιος όμως
τί θα έκανε
σ᾿ αυτήν την περίπτωση; Δεν υπάρχει αυτό το τίναγμα
από μέσα σας· αυτό το φτερούγισμα. Δεν έχετε αλλοιωθή εσωτερικά, γιατί δεν
μπήκε μέσα σας ο μοχλός της καλής ανησυχίας, για να σάς τινάξη.
Να πάρουμε στα ζεστά την
σωτηρία της ψυχής μας
– Γέροντα, γράφετε στον
βίο του Γέροντα Χατζη-Γεώργη: «Το ενδιαφέρον της σωτηρίας της ψυχής ταπεινώνει
το σώμα και νεκρώνει τα πάθη»264. Σ᾿ εμένα λείπει αυτό το ενδιάφερον;
– Βασικά ο νούς και η
καρδιά σου δεν είναι εκεί. Ο νούς και η καρδιά πρέπει να
είναι συνέχεια στο πώς θα
φθάσουμε στον προορισμό μας, στην Βασιλεία των Ουρανών. Όταν πονάη η καρδιά για
την σωτηρία της ψυχής, και ο νούς πηγαίνει εκεί που είναι ο πόνος της καρδιάς.
Ο πόνος είναι όλη η υπόθεση. Και όταν πονάς, δεν θέλεις να
φάς, δεν θέλεις
να κοιμηθής. Όποιος
έχει καλή ανησυχία,
παίρνει τα
πράγματα στα ζεστά.
Φαίνεται όμως εσύ δεν έχεις βάλει ακόμη στόχο τον Ουρανό·
έχεις στόχο την γή. Δεν
πήρες ακόμη στα ζεστά την σωτηρία της ψυχής σου. Αλλά, αν δεν πάρουμε στα ζεστά
την σωτηρία της ψυχής μας, τί θα πάρουμε;
Δεν μπορούμε να είμαστε
αδιάφοροι για την σωτηρία της ψυχής μας. Πρέπει να μας απασχολή συνέχεια πώς θα
σωθούμε. Αν δεν μας απασχολή αυτό, θα μένουμε
δεμένοι με τα γήινα και
θα είμαστε συνέχεια βραχυκυκλωμένοι. Όταν δεν ξεχνούμε ότι ο σκοπός μας εδώ
στην γη είναι η απόκτηση της Βασιλείας του Θεού, τότε μπαίνει μέσα μας η καλή
ανησυχία. Αυτή η ανησυχία αργά ή γρήγορα θα μεταφέρη την ψυχή μας στον
πνευματικό χώρο, όπου θα βρη άφθονο οξυγόνο, θα ζωντανέψη και θα πετάξη ψηλά.
Ο Θεός δεν έδωσε το μυαλό
στον άνθρωπο, για να καταγίνεται συνέχεια με το πώς να βρη ταχύτερο μέσο να
πηγαίνη από την μια χώρα στην άλλη, αλλά, για να καταγίνεται πρώτα με το
κυριώτερο: πώς να φθάση στον προορισμό του, κοντά στον Θεό, στην αληθινή χώρα,
στον Παράδεισο.
«Δίδου σοφώ αφορμήν, και
σοφώτερος έσται»265
– Γέροντα, τί μπορεί να
κεντήση έναν άνθρωπο που είναι αδιάφορος, για να αρχίση να ζη πνευματικά;
– Πολλά μπορούν να τον
κεντήσουν, όταν ο ίδιος θέλη να προχωρήση. Αλλά,
αν ο ίδιος δεν θέλη να
προχωρήση, απλώς θα γεμίση πληγές από το κέντημα, σαν μερικά βόδια που τα
κεντάς με την βουκέντρα, για να πάνε πιο γρήγορα, αλλά δεν προχωρούν· μόνον
πληγώνονται από την βουκέντρα και δουλειά πάλι δεν βγάζουν.
– Γέροντα, αν κάποιος έχη
καλή διάθεση και τον κεντάς, δεν θα βοηθήση και ο
Θεός, ώστε κάτι να κάνη;
– Ναί, θα βοηθήση και ο
Θεός, αλλά με ένα κέντημα πρέπει να τρέξη. Αλλιώς κουράζεται κι εκείνος που τον
κεντάει. Όταν σκαλώνη κανείς συνέχεια στα ίδια, γιατί δεν θέλει να διορθωθή,
είναι πολύ κουραστικό για τον άλλον που προσπαθεί να τον βοηθήση.
Αν δεν μπή στον άνθρωπο η
καλή ανησυχία, για να παίρνη στροφές και να
δουλεύη πνευματικά,
δεν μπορεί να
κάνη προκοπή πνευματική·
μένει τετράγωνη ρόδα και θέλει
κάθε τόσο σπρώξιμο. Δίνεις μιά, «γκάπ», σταματάει· του ξαναδίνεις μιά, «γκάπ»,
πάλι σταματάει. Πώς να πάη έτσι μπροστά; Αν έχη να κάνη μια μακρινή πορεία,
γίνεται με σπρώξιμο να την φέρη σε πέρας; Και η πνευματική πορεία είναι
μακρινή· δεν είναι εκατό ή διακόσια μέτρα, για να τον σπρώξουν και να
προχωρήση.
– Γέροντα, πώς
προκαλείται η καλή ανησυχία;
– Ας υποθέσουμε, διαβάζω
ένα πνευματικό βιβλίο και μου κάνει εντύπωση
κάποιο σημείο. Σταματάω
εκεί – σαν να βρίσκω ένα πετράδι και θέλω να δώ τί είναι – και το μελετώ.
Καθρεφτίζω σ᾿ αυτό τον εαυτό μου, ρωτάω μετά αν το κατάλαβα σωστά και προσπαθώ
να το εφαρμόσω. Στην συνέχεια ρωτάω αν το εφάρμοσα σωστά. Έτσι σιγά-σιγά
μαθαίνω να προχωράω σωστά στην πνευματική ζωή. Ποιός μου είχε μιλήσει εμένα για
Αββά Ισαάκ; Ένας μπακάλης μου τύλιξε μια φορά μια ρέγκα σε ένα φύλλο από το
περιοδικό «Αγιορειτική Βιβλιοθήκη». Όταν την ξετύλιγα, έπεσε το μάτι μου στο
κείμενο που ήταν γραμμένο στο χαρτί. Ήταν από τον Αββά Ισαάκ. Το πήρα, το
στέγνωσα στον ήλιο, το διάβασα και με διέλυσε. Με την ανάγνωση αυτήν
πέρασα έναν χρόνο· το
διάβαζα-τό ξαναδιάβαζα, κι έτσι αγάπησα τον Αββά Ισαάκ.
Αναρωτήθηκα αν υπάρχει
βιβλίο. Έψαξα και τρόμαξα να βρώ και να πάρω το βιβλίο στα χέρια μου. Κι εσείς
τόσα και τόσα διαβάζετε· δεν σάς κάνει κάτι εντύπωση; Αυτό που σάς κάνει
εντύπωση να το αντιγράφετε. Αν το αντιγράψετε και το φέρνετε συχνά στον νού
σας, δεν θα το ξεχάσετε εύκολα και θα το εφαρμόσετε.
Σε μερικούς λέω ένα-δυό
λόγια και αμέσως γυαλίζουν τα μάτια τους. Τα σημειώνουν σε
ένα τόσο δά
χαρτάκι, τα εφαρμόζουν
και προχωρούν παραπέρα.
«Δίδου σοφώ αφορμήν, και
σοφώτερος έσται»266, δεν λέει ο Σολομών; Και άλλοι, αν και έχουν ακούσει ένα
σωρό και έχουν βοηθηθή πολύ, δεν κάνουν τίποτε, γιατί δεν μπήκε μέσα τους η
καλή ανησυχία. Έρχονται και μου κάνουν απλώς μια έκθεση της καταστάσεώς τους,
χωρίς να έχουν την καλή ανησυχία για να αγωνισθούν. Αυτό είναι μια ρηχή
κατάσταση. Απορώ! Δεν προβληματίζονται στην πνευματική ζωή; Δεν έχουν
ερωτηματικά;
Από την στιγμή που
μπαίνει στον άνθρωπο η καλή ανησυχία, παρατηρεί τί του λείπει, ρωτάει πώς θα το
αποκτήση και ωφελείται. Πώς θα μάθη κανείς, άμα δεν ρωτάη; Ταξίδευα μια φορά με
ένα ανδρόγυνο που είχαν μαζί τους και το παιδάκι τους.
Το παιδάκι σε όλη την
διαδρομή δεν άφησε ήσυχο τον πατέρα του με τις ερωτήσεις του. «Μπαμπά, εκείνο
τί είναι; μπαμπά, εκείνο γιατί;». «Πάψε, τον ζάλισες τον πατέρα σου», του λέει
η μάνα. «Άσ᾿ το το παιδί, λέει εκείνος· αν δεν ρωτήση, πώς θα μάθη;». Έτσι και
στα πνευματικά.
Για να καταλάβετε πιο
καλά πώς εργάζεται πνευματικά αυτός που έχει καλή ανησυχία, θα έπρεπε να σάς πω
τί θέματα απασχολούν εδώ μια αδελφή. Την βλέπω και την χαίρομαι. Σε κάθε
ερώτηση που μου κάνει, από καλή ανησυχία και όχι για να βρισκώμαστε σε
συζήτηση, χρειάζεται να γράψω ολόκληρο τετράδιο, για να της απαντήσω. Έχει
μεγάλη καλή ανησυχία, πιάνει πολλά, αγωνίζεται πολύ, γι᾿ αυτό και χαριτώνεται
πολύ. Όταν ο άνθρωπος ψάχνη να βρη που δεν πηγαίνει καλά και προσπαθή να
διορθωθή, ταπεινώνεται, έρχεται η Χάρις του Θεού και από εκεί και πέρα
προχωράει κανονικά.
Η καλή ανησυχία δεν
σταματά ποτέ
– Γέροντα, ανησυχώ, μήπως
δεν αγωνίζομαι σωστά.
– Έχεις άγχος;
– Όχι, αλλά γιατί έχω
αυτήν την ανησυχία;
– Ευλογημένη, υπάρχει η
ήσυχη ανησυχία και η ανήσυχη ησυχία. Η καλή ανησυχία πρέπει πάντοτε να υπάρχη
μέσα μας· άγχος να μην υπάρχη. Όταν κανείς αγωνίζεται σωστά, ποτέ δεν μένει
ευχαριστημένος από τον εαυτό του· έχει συνέχεια μέσα του μια ανησυχία που
προέρχεται από την φιλότιμη προσπάθεια που κάνει.
– Γέροντα, φθάνει κάποτε
ο άνθρωπος που αγωνίζεται σε σημείο που να μην
του χρειάζεται πια η καλή
ανησυχία;
– Όχι, γιατί η καλή
ανησυχία δεν σταματά ποτέ σ᾿ αυτήν την ζωή. «Τρέχετε, ίνα καταλάβητε»267, λέει
ο Απόστολος Παύλος. Τρέχει ο άνθρωπος, όσο ζή, να βρη τον Χριστό, χωρίς να
σταματά ποτέ. Τρέχει και δεν νιώθει κούραση, αλλά χαρά.Για να καταλάβετε, θα
σάς φέρω ένα παράδειγμα: ένα καλό λαγωνικό, μόλις
μυρισθή τον λαγό, δεν
κάθεται άλλο κοντά στον κυνηγό· αρχίζει να ψάχνη, για να βρη τον λαγό. Τρέχει,
σταματά λίγο, μυρίζει αριστερά–δεξιά, αρχίζει ξανά να τρέχη· δεν μπορεί να
σταθή. Ο νούς του είναι πώς να βρη τον λαγό· δεν χαζεύει. Μεγαλύτερη χαρά έχει,
όταν τρέχη, παρά όταν κάθεται. Το τρέξιμο και το ψάξιμο του δίνει ζωή.
Έτσι κι εμείς αυτήν την
εγρήγορση πρέπει να έχουμε. Ο νούς μας να είναι συνέχεια στον Χριστό, αφού
αυτός είναι ο στόχος μας. Εμείς όμως, ενώ βρήκαμε τα αχνάρια, βρήκαμε τον
δρόμο, ξέρουμε από που θα πάμε, για να συναντήσουμε τον Χριστό, πολλές φορές
στεκόμαστε· δεν προχωρούμε. Αν δεν γνωρίζαμε τον δρόμο, δικαιολογημένα να
σταματούσαμε.
Θυμάμαι, ο πατέρας μου στην Κόνιτσα είχε δυο λαγωνικά καλά
εκπαιδευμένα. Ο Γερο-Πρόδρομος ο Κορτσινόγλου, ο ψάλτης του Αγίου Αρσενίου, μια
φορά του ζήτησε ένα κουταβάκι καλό από την ίδια ράτσα, για να φυλάη τα ζώα του,
να γαυγίζη δηλαδή, όταν θα πλησίαζε λύκος. Ο πατέρας μου του έδωσε ένα. Μια
μέρα, ένας γείτονας του Κορτσινόγλου που αγαπούσε πολύ το κυνήγι, ήταν πολύ
στενοχωρημένος, γιατί αρρώστησε το σκυλί του και δεν μπορούσε να πάη να
κυνηγήση. Όταν το άκουσε ο Γερο-Πρόδρομος, του λέει: «Μη στενοχωριέσαι· θα σού
δώσω το δικό μου σκυλί, είναι ράτσα Εζνεπίδη268». Χαρούμενος ο γείτονας πήρε το
σκυλί και ξεκίνησε για το κυνήγι. Όταν έφθασε στο δάσος, κούνησε το χέρι του,
όπως συνηθίζουν να κάνουν οι κυνηγοί, για να τρέξη το λαγωνικό, αλλά εκείνο,
αντί να τρέξη, γύριζε γύρω του, του έγλειφε τα πόδια και κοιτούσε τα χέρια του
μήπως έχει ψωμί! Βλέπετε, ήταν καλό σκυλί, από ράτσα, αλλά δεν είχε εκπαιδευθή,
για να μπορή να πιάνη τον λαγό, και γύριζε συνέχεια γύρω από τον κυνηγό.
Πιστεύω όμως ότι εσείς, αφού βρήκατε τα αχνάρια του Χριστού, θα τρέχετε
συνέχεια να βρήτε τον Χριστό, για να γεμίση η καρδιά σας τόσο πολύ από τον
Χριστό, που να μην μπορήτε να Τον χωρέσετε και να λέτε: «Φθάνει, Θεέ μου, δεν
αντέχω άλλο».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
262 Α´ Τιμ. 6, 12.
263 Ό.π.
264 Γέροντος Παϊσίου
Αγιορείτου, Ο Γέρων Χατζη-Γεώργης, σ. 34.
265 Παρ. 9, 9.
266 Ό.π.
267 Α´ Κορ. 9, 24.
268 Το επώνυμο του πατέρα
του Γέροντα.
Εισαγωγή στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο απο το Βιβλίο
:
ΛΟΓΟΙ Ε΄ ΠΑΘΗ ΚΑ ΑΡΕΤΕΣ
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
© Ἱερὸν Ἡσυχαστήριον
Μοναζουσῶν
«Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ὁ
Θεολόγος»
Η ηλεκτρονική
επεξεργασία μορφοποίηση κειμένου
και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η
αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με
αναφορά πηγής το Ιστολόγιο
©ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
Αν σας αρέσει αυτό το άρθρο, μπορείτε να το βάλετε στο Ιστολόγιο σας αντιγράφοντας έναν από τους παρακάτω κωδικούς
If you Like This Article,Then kindly linkback to this article by copying one of the codes below.
URL Of Post:
Paste This HTML Code On Your Page:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου