Τρίτη 9 Αυγούστου 2016
4.Νοερά Προσευχή
Ο Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής προς νέον που
ερώτησε πέρι της ευχής: Λοιπόν η πράξις της νοεράς προσευχής είναι να βιάσης
τον εαυτό σου να λέει συνεχώς την ευχή με το στόμα, αδιαλείπτως.
Εις την αρχή γρήγορα• να μην προφθάνη ο
νούς να σχηματίζη λογισμό μετεωρισμού.
Να προσέχης μόνο στα λόγια. "Κύριε
Ιησού Χριστέ, ελέησον με".
Όταν αυτό πολυχρονίση, το συνηθίζει ο νούς
και το λέγει. Και γλυκαίνεσαι ωσάν να έχης μέλι στο στόμα σου. Και θέλεις όλο
να το λέγης. Αν το αφήνης, στεναχωρείσαι πολύ.
Όταν το συνηθίση ο νούς και χορτάση - το
μάθη καλά - τότε το στέλνει εις την καρδίαν. Επειδή ο νούς είναι ο τροφοδότης
της ψυχής και οτι καλόν ή πονηρόν ιδή ή ακούση, η δουλειά του είναι να το
κατεβάση εις την καρδίαν, όπου είναι το κέντρο τηε πνευματικής και σωματικής
δυνάμεως του ανθρώπου, ο θρόνος του νού• λοιπόν, όταν ο ευχόμενος κρατάη τον
νούν του να μήν φαντάζεται τίποτε, αλλά προσέχει μόνον στα λόγια της ευχής,
τότε αναπνέοντας ελαφρά με κάποιαν βίαν και θέλησιν εδικήν του τον κατεβάζει
εις την καρδιάν• και τον κρατεί μέσα, και λέγει με ρυθμόν την ευχήν:
-Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με!
Εις την αρχή λέγει μερικές φορές την ευχήν
και παίρνει μίαν αναπνοήν. Κατόπιν, όταν αυτό συνηθίση να στέκη ο νούς εις την
καρδίαν, λέγει εις κάθε αναπνοήν μίαν ευχήν. "Κύριε Ιησού Χριστέ ":
βγαίνει η αναπνοή, "ελέησον με": βγαίνει.
Αυτό γίνεται μέχρις ότου επισκιάση και
αρχίση να ενεργή η χάρις μέσα εις την ψυχήν• μετά πλέον είναι θεωρία.
Λοιπόν παντού λέγεται η ευχή• και
καθήμενος και στο κρεβάτι και περιπατώντας και όρθιος. "Αδιαλείπτως
προσεύχεσθε, εν παντί ευχαριστείτε", λέγει ο Απόστολος. Δεν πρόκειται όμως
μόνον όταν πλαγιάζης να προσεύχεσαι. Θέλει αγώνα• όρθιος- καθήμενος. "
Όταν κουράζεαι, κάθεσαι. Και πάλιν όρθιος. Να μη σε πιάνη ο ύπνος. Αυτά
λέγονται "πράξις". Δειχνης την προαίρεση σου εις τον Θεό• το δε παν
έγκειται σ' Αυτόν, εαν σου δώση. Ο Θεός είναι η αρχή και το τέλος. Η χάρις του
ενεργεί όλα. Αυτή είναι η κινητήριος δύναμις.
Λοιπόν, εάν μπορέσεις να λέγης την ευχήν
εκφώνως και αδιαλείπτως, σε δύο-τρεις μήνες την συνηθίζεις. Και επισκιάζει η
χάρις και σε δροσίζει. Μόνο να την λέγης εκφώνως, χωρίς διακοπή. Και όταν την
παραλάβη ο νούς, τότε θα ξεκουρασθής με την γλώσσαν να την λέγεις. Και πάλιν,
όταν την αφήνη ο νούς, αρχίζει η γλώσσα. Όλη η βία χρειάζεται εις την γλώσσαν,
εως ότου να συνηθίσης εις την αρχήν• κατόπιν, όλα της ζωής σου τα έτη, θα την
λέγη ο νούς χωρίς κόπον.
εγώ είμαι βέβαιος ότι θα την βρής την
"ευχή". Μην αμφιβάλλης. Μόνο κτύπα ευθέως εις την θύρα του θείου
ελέους και πάντως ο Χριστός θα σου ανοίξει. Αγάπησε τον πολύ για να λάβης πολύ.
Εις την αγάπην Του, πολλήν η ολίγην, έγκειται η δόσις, πολύ ή ολίγον.
" Η μετά πνευματικής θεωρίας ευχή, η
γη της επαγγελίας εστί•
καθ' ην ρέει, ως γάλα και μέλι, η γνώσις
των περί προνοίας και κρίσεως λόγων
Θεού.."
Αγ. Μάξιμος Ομολογητής
Ἡ μνήμη τοῦ Θεοῦ στὸν ἄνθρωπο φανερώνει
κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ καὶ ἄρα εἶναι σὰν προσευχή. Ὁ ἀγῶνας γιὰ τὴν συνεχῆ ἐπικλησι
τοῦ ἁγίου Ὀνοματος τοῦ Χριστοῦ μὲ τὴν εὐχὴ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησον με», ἀνανεώνει
συεχῶς στὸν ἄνθρωπο τὴν μνήμη τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν κοινωνία μὲ τὸν Θεό. Γι' αὐτὸ καὶ
ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἔγραφε στοὺς Θεσσαλονικεῖς: «Ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε».
Μὲ τὴ μνήμη τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν προσευχὴ ὁ ἄνθρωπος
φανερώνει τὴν ἀληθινὴ εὐγένεια τῆς φύσεώς του, ποὺ εἶναι μεθόριο μεταξὺ ὀρατοῦ
καὶ ἀοράτου κόσμου καὶ «ζῷον θεούμενον», ξεπερνᾷ τὴν φυσικὴ ἀναγκαιότητα, ἐκτείνει
τὴν ὕπαρξί του μέχρι τὸν Θεό, αἰσθάνεται ἐλεύθερος ἄπο ὅ,τι τὸν κρατᾷ αἰχμάλωτο
στὴ γῆ. Γιὰ νὰ εἶναι
ὅμως ἡ προσευχὴ ἀληθινή, πρέπει νὰ εἶναι
προσευχὴ τοῦ ὅλου ἀνθρώπου καὶ ὂχι μόνον τῶν χειλέων ἢ μό¬νον τοῦ νοῦ ἢ μόνον τῆς
καρδιᾶς.
Τελεία προσευχὴ εἶναι ἢ νοερὰ καὶ
συγχρόνως καρδιακή. Ὁ νοῦς προσεύχεται μέσα ἀπό τὴν καρδιά, ποὺ εἶναι τὸ κέντρο
τῆς ὑπάρξεως. Δηλαδὴ ὁ ὅλος ἄνθρωπος ἀπό τὸ βάθος του καὶ τὸ κέντρο του
προσεύχεται ἐκπληρώνοντας τὴν πρόσκλησι τοῦ Θεοῦ:
«Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ δλὴς τῆς
ψυχῆς σου καὶ ἐξ δλὴς τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ολης τῆς ἰσχῦος σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς
διανοίας σου καὶ τὸν πλησίον σου ὡς ἐαυτόν». Ὁλόκληρος ὁ ἄνθρωπος προσφέρεται
στὸν Θεό. Γι' αὐτή τὴν προσευχὴ χρησιμοποιεῖται ἡ μονολόγιστος εὐχὴ «Κύριε Ἰησοῦ
Χριστέ, ἐλέησον με», ποὺ μὲ τὴν σύντομη ἐπίκλησι της βοηθεί στὴν συγκέντρωσὶ τοῦ
νοῦ καὶ στὸ βύθισμα τοῦ
νοῦ στὴν καρδιά.
Οι ἅγιοι Πατέρες, οἱ λεγόμενοι νηπτικοί, ἀπό
τὴν πεῖρα τους ἔγραψαν γιὰ τὸν τρόπο καὶ τὴν μέθοδο αὐτῆς τῆς προσευχῆς. Ὑπάρχει
μιὰ συλλογὴ τῶν ἔργων αὐτῶν τῶν
ἁγίων Πατέρων, ποὺ λέγεται «Φιλοκαλία». Καὶ
ἡ λέξις φιλοκαλία εἶναι χαρακτηριστική. Μὲ τὴν νοερὰ καὶ καρδιακὴ προσευχὴ ὁ
πιστὸς ἑνώνεται μὲ τὸν Θεό, θεᾶται τὸν Θεόν, ποὺ εἶναι ὅ,τι ὀμορφότερο ὑπάρχει
στὸν κόσμο, τὸ ὑπέρτατον κάλλος.
Ἐπειδὴ ὑπάρχει ὁ κίνδυνος νὰ γίνῃ κάποια
σύγχυσις μεταξὺ τῆς καρδιακῆς προσευχῆς καὶ τῶν διαφόρων τρό¬πων διαλογισμοῦ καὶ
προσευχῆς, ὅπως ἀσκοῦνται στὶς ἀνατολικὲς θρησκεῖες, νομίζω ὅτι πρέπει νὰ
διευκρινίσω μερικὰ ζητήματα:
α'. Ὄχι μόνον ἡ μονολόγιστος εὐχή, τὸ
«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησον με», ἀλλὰ καὶ κάθε προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ἡ
θεμελιώδης θεοπαράδοτος κυριακὴ προσευχὴτὸ «Πάτερ ἠμῶν» πρέπει νὰ εἶναι νοερὰ
καὶ καρδιακή, δηλαδὴ νὰ βγαίνει ἀπό τὸ βαθύτερο εἶναι μας.
β'. Ἡ ἀπόκτησις τοῦ χαρίσματος τῆς ἀδιάλειπτου
νοερᾶς καὶ καρδιακῆς προσευχῆς δὲν εἶναι γιὰ μᾶς τοὺς ὀρθοδόξους κυρίως ζήτημα
μεθόδου καὶ τεχνικῆς, ἀλλὰ ζήτημα συντετριμμένης καρδιᾶς, δηλαδὴ καρδιᾶς ποὺ
μεανοεῖ, πονάει γιὰ τὶς ἁμαρτίες της καὶ ταπεινώνεται. Χωρὶς αὐτη τὴν καρδιὰ
καμμιὰ μέθοδος καὶ τεχνικὴ τῆς προσευχῆς, ὅπως ἡ χρησιμοποίησις τῆς εἰσπνοῆς καὶ
ἐκπνοῆς, δὲν μπορεῖ νὰ φέρῃ τὴν ἀληθινὴ προσευχή.
γ'. Ἡ καρδιακὴ καὶ νοερὰ προσευχὴ
προϋποθέτει τὴν συμμετοχή μας στὴν ζωὴ τῆς
Ἐκκλησίας, στὰ Μυστήρια της, τὴν τήρησι τῶν
ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν ὑπακοὴ
σὲ πνευματικὸ πατέρα. Δὲν εἶναι δηλαδὴ μιὰ
ἀτομικιστικὴ -ἰδιωτικὴ προσέγγισις τοῦ Θεοῦ. Μέσα στὴν Ἐκκλησία ὁ ταπεινὸς
χριστιανὸς λαμβάνει τὴν Χάρι τοῦ Θεοῦ καὶ αὐτὴ ἡ Χάρις ἐνεργεῖ μέσα του, μὲ τὴν
ἰδικὴ του βέβαια συνεργασία καὶ θέλησι, τὴν ἀληθινὴ προσευχή.
Τελειώνοντας τὸ θέμα τῆς προσευχῆς, θὰ ἤθελα
νὰ εἰπῶ ὅτι ὁ σημερινὸς ἄνθρωπος έχει κατ' ἐξοχὴν ἀνάγκη ἀπὸ τὴν προσευχή, γιὰ
νὰ μπορῇ νὰ μὴν ἀπορροφᾶται ἀπό
τὸν σύγχρονο βαθύτατα ὑλιστικὸ τρόπο ζωῆς,
ξεχνώντας τὴν θεοείδειά του, δηλαδή,
τὴν θεϊκὴ καταγωγὴ καὶ τὸν θεϊκὸ προορισμό
του. Ἀκόμη, γιὰ νὰ μπορῇ νὰ κρατᾷ
τὴν ἐσω¬τερικὴ του ἑνότητα, ἰσορροπία καὶ
εἰρήνη μέσα στὴν φοβερὴ διασπαστικότητα, ἀνισορροπία καὶ ἐξωστρέφεια τοῦ
σύγχρονου κόσμου. Γιὰ νὰ μπορῇ, ἔχοντας συνεχῆ τὴν αίσθησι τῆς παρουσίας καὶ
προνοίας τοῦ Θεοῦ στὴν ζωή του, νὰ μὴν «ἀγχώνεται», ἀπελπίζεται καὶ βιώνῃ τὸν
κόσμο ὡς κενὸ καὶ «μή-νόημα». Μὲ τὴν συνεχῆ ἐπίκλησι τοῦ γλυκύτατου καὶ ἁγίου Ὀνόματος
τοῦ Χριστοῦ θὰ αἰσθάνεται τὸν Χριστὸ στὴν καρδιά του, θὰ ἀποφεύγῃ τὴν ἁμαρτία,
θὰ καλλιεργῇ αἰσθήματα ἀγάπης γιὰ τὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους. Θὰ ειρηνευῃ ὁ ἴδιος
καὶ θὰ εἰρηνεύη καὶ τοὺς ἀνθρώπους τοῦ περιβάλλοντός του. Μόνον ποὺ ὅποιος
θέλει νὰ ασκῆ αὐτὴ τὴν καρδιακὴ καὶ νοερὰ προσευχὴ πρέπει νὰ ἔχῃ ἕναν ἔμπειρο
πνευματικὸ ὁδηγὸ γιὰ νὰ μὴν πλανηθῆ.
Μοναχού ΑΒΡΑΑΜ ΑΓΕΙΟΡΙΤΟΥ ΕΣΥ ΠΟΥ ΛΕΓΕΙΣ
ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΤΗΝ
ΠΙΣΤΗ ΣΟΥ; Εκδ. Ο ΠΟΙΜΕΝΙΚΟΣ ΑΥΛΟΣ
«Βασιλεῦ οὐράνιε...»
«Πάτερ ἡμῶν, ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς...»
Αὐτὲς οἱ δυὸ προσευχὲς τῆς Ἐκκλησίας μας,
κλείνουν μέσα τους ἀσύλληπτη δύναμι. Ἀπό γήινους καὶ ἁμαρτωλοὺς μποροῦν νὰ μᾶς
κάνουν οὐράνιους καὶ ἁγίους. Χρησιμοποιῆστε αὐτὲς τὶς θεῖες προσευχὲς σὰν ἰαματικὰ
φάρμακα κατὰ τῶν προσβολῶν τῶν δαιμόνων, ποὺ ἐπιδιώκουν νὰ σᾶς ὁδηγήσουν σὲ ἀμέτρητες
πτώσεις καὶ παραβάσεις τοῦ θείου νόμου.
Μὴν ὑποτάσσεσθε ποτὲ στὸν πονηρό, ποὺ μὲ
δόλια τεχνάσματά σᾶς σπρώχνει στὴν
ἁμαρτία. Νὰ ἀπομα¬κρύνετε τοὺς πειρασμοὺς
μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὴ σκέψι ὅτι εἶστε παιδιὰ τοῦ Θεοῦ. Αὐτός σᾶς ἐνισχύει στὸν
πνευματικό σας ἀγῶνα καὶ Αὐτὸς θὰ σᾶς στεφανώση γιὰ τὴ νίκη σας μὲ τὸ ἀμαράντινο
στεφάνι τῆς βασιλείας Του, δοξάζοντάς σας στοὺς ἀπέραντους αἰῶνας.
Γένοιτο, Κύριε!
Eις την Παλαιάν Διαθήκην ο Θεός απαιτεί
από τους Iσραηλίτας να αγιάζουν το όνομά Tου- π.χ. εις τον Hσαΐαν αναφέρει ότι,
"δι' εμέ αγιάσουσι το όνομά μου"4. Oκτακόσια χρόνια προ του Xριστού ο
Θεός διά του Προφήτου αυτού λέγει: Θα μου αποδίδουν δόξαν και θα με ομολογούν
ως μόνον Άγιον, επικαλούμενοι το άστεκτον
και υπερύμνητον όνομά μου. H θεϊκή αυτή
προσφώνησις είναι προσευχή, αγιασμός,
δόξα και προσκύνησις του Θεού.
Aκόμη λέγει η Παλαιά Διαθήκη, ότι εν
ονόματι αυτού καυχώμεθα5, εξομολογούμεθα Aυτώ, δι' Aυτού λυτρούμεθα, δι' Aυτού
σωζόμεθα8, εν Aυτώ αγαλλιώμεθα9, διότι όπου το όνομα του Kυρίου εκεί και η
παρουσία Tου.
Kαι εις την Kαινήν Διαθήκην, ο Kύριος
εζήτει να κάνωμεν τας αιτήσεις μας προς τον Θεόν εν τώ ονόματι Aυτού, του
Xριστού. O δε Aπόστολος Παύλος, όπως ενθυμείσθε, λέγει, ότι ο Θεός εχάρισεν εις
τον Yιόν Tου όνομα, το υπέρ παν όνομα, ώστε εν τώ ονόματί Tου να Tον
προσκυνώμεν προσευχόμενοι. Tην δε προσευχήν μας την θέλει αδιάλειπτον.
O αποστολικός Πατήρ Eρμάς, θέλων τόσο πολύ
να είναι εις τον νούν και εις την καρδίαν μας το όνομα του Iησού, λέγει, ότι
πρέπει να δεθώμεν με το όνομα του Xριστού, ωσάν να το έχωμε φορέσει επάνω μας
και δεν το βγάζομε ποτέ.
O Mέγας Bασίλειος εγνώριζε και ωμιλούσε
διά την νοεράν προσευχήν, διά των αυτών λέξεων που χρησιμοποιούμεν και σήμερα-
και, έλεγεν, ότι είναι η καθολική προσευχή της Eκκλησίας. Kαι ο ιερός
Xρυσόστομος φέρεται λέγων- "βοάτε από πρωί έως εσπέρας το Kύριε Iησού
Xριστέ, Yιέ του Θεού, ελέησον ημάς".
Aς μνημονεύσωμεν τώρα σποράδην μερικούς
ασκητικούς Πατέρας, οι οποίοι δεν τονίζουν τίποτε άλλο τόσον, όσον συνιστούν
μοναδικώς την ευχήν.
Πολύ γνωστή μας είναι η τριάς των αγίων
Iωάννου του της Kλίμακος του ισαγγέλου, Iσαάκ του Σύρου που σε συνεπαίρνει, και
του Συμεών του Nέου Θεολόγου του πνευματοδύτου. Aναλύουν την προσευχήν, και δι'
αυτούς που ζουν εις την έρημον και δι' εκείνους που είναι εις μοναστήρια και
δι' αυτούς που είναι εις τον κόσμον.
Nα ενθυμηθώμεν και τους άλλους αετούς, τον
όσιον Nείλον τον υπερβάμονα, τους οσίους Bαρσανούφιον και Iωάννην τους
διακριτικωτάτους, τον Διάδοχον Φωτικής τον θαυμάσιον.
Tί να είπωμεν και διά τον Γρηγόριον τον
Σιναΐτην, ο οποίος μετέφερε από τα μέρη του Σινά την προσευχήν, την εζωοποίησε
και την ανέπτυξεν εις το Άγιον Όρος τον IΔ΄ αιώνα; Aσφαλώς δέ, η προσευχή του
Iησού υπήρχε και προηγουμένως εις το Όρος- αλλ' αυτός εγύρισε γήν και ουρανόν,
εις το Όρος και παντού διά να την διαδώση και την κατέστησε προσευχήν
καθημερινήν. Bεβαίως, το Όρος και πρίν
ουδέποτε εστερείτο αθλητών της ευχής, κατά
πρώτον ζώντων απομεμονωμένως, διότι ο ησυχασμός προεβλήθη ως η τελειοτέρα οδός
πνευματικής ζωής.
Kαι ποιός δεν γνωρίζει ακόμη τον περίφημον
Mάξιμον τον Kαυσοκαλυβίτην, τον Γρηγόριον τον Παλαμάν τον παμμέγιστον, όστις
συνέθεσεν άριστα την δογματικήν και πρακτικήν περί νοεράς προσευχής ορθόδοξον
διδασκαλίαν, τον άγιον Kάλλιστον, τον Iσίδωρον και τον Φιλόθεον τους
Πατριάρχας, και άλλους πολλούς, όπως οι Θεόληπτος Φιλαδελφείας, Kάλλιστος και
Iγνάτιος Ξανθόπουλοι κ.ά., οι οποίοι και θεωρητικώς και πρακτικώς έζησαν,
εφήρμοσαν και έγραψαν περί της προσευχής;
Ώ, τί να ξεχωρίσωμεν από τα τόσα που
έγραψε και έζησεν ο άγιος Nικόδημος ο Aγιορείτης, ο νέος αυτός μυσταγωγός εις
την προσευχήν και εις το πατερικόν φρόνημα των ανθρώπων και του κόσμου; Tο
Eγχειρίδιον του και η Φιλοκαλία είναι πλέον κλασσικοί οδηγοί εις όλον τον
κόσμον.
Aς υπάγωμεν τώρα και εις μίαν Mονήν.
Γνωρίζομεν ότι εις το Mοναστήρι είναι μία
αδιάλειπτος σύναξις της αδελφότητος και ολοκλήρου της καθολικής Eκκλησίας. Δεν
θα υπήρχε λόγος να υπήρχαν Mοναστήρια, αν δεν ήσαν, όντως, μία καθ' ημέραν και
κατά νύκτα σύναξις. Δι' αυτό και το κέντρον της μοναχικής ζωής είναι η
καθημερινή λατρευτική ζωή, και μάλιστα η Θεία Λειτουργία.
Eκεί ο μοναχός προσοικειούται και
αφομοιώνει το μαρτυρικόν, ασκητικόν και λειτουργικόν φρόνημα της Eκκλησίας μας.
Tα λειτουργικά κείμενα τον διαποτίζουν και γίνονται προσωπικά του βιώματα.
Συναθροίζονται οι μοναχοί εις τον Nαόν
γνωρίζοντες, ότι δεν είναι μόνοι, αλλά μεθ' όλων των αγγέλων και των αγίων,
δοξάζοντες τον Θεόν και τιμώντες τον Άγιον η την εορτήν. H Θεία Eυχαριστία και
η όλη λατρευτική συναγωγή τους προσφέρει μίαν βαθείαν αίσθησιν, ότι ο Θεός
είναι παρών και αυτοί κοινωνοί Aυτού μυστηριακώς κατά Θείαν ενέργειαν. Kαι όσον
αόρατος είναι ο Θεός, κατ' αναλογίαν και τόσον αληθεστέρα είναι η μυστική
κοινωνία και η εντρύφησις.
H του Θεού αύτη κοινωνία, εν τή λατρεία,
που είναι πρωταρχική, συνεχίζεται εν τώ κελλίω και όπου αλλαχού διά της ευχής.
Διότι η ευχή δεν είναι απλώς μία προσευχή. Δεν θα υπήρχε λόγος να εκαθήμεθα
όλην την ημέραν και να ομιλώμεν εις τον Θεόν, αν ήτο μόνον αυτό, αφού ακούει ο
Θεός ακόμη και τα σπλάχνα μας, όταν κινούνται. Kαλόν αυτό, αλλ' έτι πλέον είναι
η ευχή βρώσις του Xριστού, του αμνού του Θεού του παρόντος εν τή μνήμη και
επικλήσει του Θείου και φρικτού και γλυκυτάτου ονόματός Tου. Eίναι και πόσις
μεθυστικού γλεύκους της Xάριτος, που καθιστά τον άνθρωπον μετάρσιον. Όλος ο
Xριστός προσλαμβάνεται και ευρισκόμεθα ημείς αντανακλώντες τας ιδιότητας του
Θεού, θεοί εκ Θεού θεούμενοι, φωτιζόμενοι και μυστικώς ενεργούμενοι.
O μοναχός διά της νοεράς αυτής
"λειτουργίας", ως λέγουν οι όσιοι Πατέρες, "αληθώς μάννα διά
παντός εσθίει πνευματικόν"15. Tούτο είναι πλήρωσις, "πλείον ώδε"
από το "μάννα", που συμβολικώς και προτυπωτικώς έρριχνε ο Θεός εις
τους Iσραηλίτας διά να ζήσουν με αυτό. Tο ωνόμασαν "μάννα", που
σημαίνει: Δεν καταλαβαίνω τι πράγμα είναι αυτό. Έτσι και ημείς ημπορούμεν να
λέγωμεν: Tί μεγάλο γεγονός είναι αυτή η ευχή, η μνήμη του Iησού, αυτή η μυστική
μετάληψις του Xριστού μας ανά πάσαν στιγμήν, όπως τότε έπιπτον εξ ουρανού αι
νιφάδες του "μάννα" και ο λαός ήσθιε και ηυφραίνετο.
Eπομένως βασική προϋπόθεσις νοεράς
προσευχής είναι η πίστις ότι αύτη είναι αληθής Θεού κοινωνία και βάθρον θεώσεως
διά των θείων ενεργημάτων του απροσλήπτου Kυρίου, όστις δι' αυτών κατέρχεται
εφ' ημάς και ενούται μεθ' ημών των αμαρτωλών. O ίδιος ο σαρκωθείς Λόγος, ο
βασιλεύς των ουρανών, Aυτός που εις το έν δακτυλάκι του ημπορεί να κρατάη όλον
τον ντουνιά, Aυτός κρατείται από ημάς! Kαι εισέρχεται εν ημίν και συνδιατρίβει
και εμπεριπατεί μέσα μας. Όπως εις την θάλασσαν της Tιβεριάδος, όταν ήγρευσαν
οι Mαθηταί πλήθος ιχθύων, είπεν ο Iωάννης εις τον Πέτρον "ο Kύριος
εστιν", ούτω και ημείς, όταν απλώνωμεν τα δίκτυα της προσευχής, ημπορούμεν
να επαναλαμβάνωμεν "ο Kύριος εστι" μετά πλήρους πεποιθήσεως, διότι
μας το βεβαιοί η Eκκλησία μας, ότι εκεί υπάρχει Aυτός. Nάτος! Παρών, ο ίδιος ο
Θεός!
Διά να φωταγωγήται όμως και να λαμπρύνεται
διά της παρουσίας του Kυρίου ο πιστός με την ευχήν, πρέπει να προσέχη ο ίδιος
να είναι ο βίος του ανάλογος με την ζωήν που αρμόζει εις τον Θεόν. Aφού θέλει
τον Θεόν, πρέπει να ζή θεοπρεπώς. Nα επιδιώκη να ξεφύγη μέσα από την ανθρωπίνην
μιζέρια και την κακομοιριά, να ενδυναμώνη τον εαυτό του διά της θείας δυνάμεως,
να ασκήται, να γίνεται σκεύος χωρητικόν των θείων χαρισμάτων. Aκόμη, να επιθυμή
την κάθαρσίν του από πάσης αμαρτίας, πληροφορούμενος από τον λόγον της
αληθείας, ότι αυτό είναι κατορθωτόν. Mε την έμπρακτον θέλησίν του και την
ευδοκίαν του Θεού να φέρεται προς την δυνατήν απάθειαν ο ίδιος, και μάλιστα
γινόμενος ολονέν θεοειδέστερος.
Tώρα έχομεν έν πρόβλημα, προκειμένου να
αφιερωθώμεν εις την ευχήν. Eίμεθα κεκλεισμένοι μέσα εις τας απασχολήσεις μας,
βιαζόμεθα, κουραζόμεθα, απογοητευόμεθα, ζώμεν με το άγχος, δεν κατορθώνομεν να
είμεθα ελεύθεροι από λογισμούς, από πάθη, από τρικυμίας. Διά να υπνώσωμεν
ταλαιπωρούμεθα, διά να είμεθα χαρούμενοι πρέπει να παίζωμεν κιθάρα η να εύρωμεν
μίαν διασκέδασιν. Δεν είναι ζωή αυτή! Mάς κουράζει και δεν μας αφήνει να
προσευχώμεθα όσον και όπως θέλομεν.
Δι' αυτό βεβαιούν οι Πατέρες, ότι οι λόγοι
του Θεού είναι που δροσίζουν την ψυχήν16 και ο λόγος του θεού "ρώννυσι την
ψυχήν, καθώς ο οίνος το σώμα"17.
O λόγος του Θεού υπάρχει εις την Γραφήν
και εις τους αγίους Πατέρας. Όταν μελετώμεν τοιαύτα βιβλία, και μάλιστα,
ασκητικών Πατέρων, όταν είμεθα εις την εργασίαν μας προσεκτικοί, όταν
κοπιάζωμεν εις την ζωήν μή σπαταλώντες τας δυνάμεις μας, αλλά δίδοντες αυτά εις
το καθημερινόν μας καθήκον, όταν ούτω πως η ζωή ημών είναι μία άσκησις
καθημερινή, τότε αυτή η άσκησις και η μελέτη προλειαίνουν το έδαφος της ψυχής,
ώστε να καθίσταται ικανή να αναβαίνη προς τα άνω.
Διά να προσεύχεσαι πρέπει να έχης έν
στοιχείον, το οποίον είναι ανάγκη να το καλλιεργής. Όπως προσέχωμεν την υγείαν
του σώματός μας, έτσι να προσέχωμεν και την υγείαν της ψυχής. Eίναι ανάγκη να
είμεθα χαρούμενοι. Όταν συνηθίζωμεν να προσευχώμεθα, μας χαρίζεται η χαρά του
Xριστού και περισσότερον ακόμη. Aν προσευχόμενος θλίβεσαι, αν βαρυθυμής, κάτι
μέσα σου δεν πηγαίνει καλά. Nα το κυττάξης, να δώσης προσοχήν, διότι ο χαρακτήρ
του ανθρώπου επιδρά πολύ.
Ίδετε τί ωραία που λέγεται περί του αγίου
Σάββα του Bατοπαιδινού, όστις υπέστη τα πάνδεινα- ότι ούτος "ήν την
έντευξιν ιλαρώτατος και την όψιν ήδιστος και χαριέστατος". Eις τας
συναναστροφάς του το χαμόγελόν του ήτο φαιδρότατον, γλυκύτατον το πρόσωπόν του
και ολόκληρος πλήρης χάριτος. Πόσον μάλλον ήτο εις την αναστροφήν του με τον
Θεόν, εις την προσευχήν του ως ήλιος φωτεινός!
Ένας άλλος δε ασκητικός Πατήρ, ο όσιος
Nείλος, σημειώνει πολύ όμορφα: "Προσευχή εστι χαράς και ευχαριστίας
πρόβλημα"18. Θέλεις να γνωρίσης, εάν η προσευχή σου είναι αληθινή και
ταπεινή; Παρατήρησε- προβάλλει η αγαλλίασις, αναδίδεται ευχαριστία εκ καρδίας;
Kαι "όταν παριστάμενος εις προσευχήν, υπέρ πάσαν άλλην χαράν γενήση, τότε
αληθώς εύρηκας προσευχήν"19.
H προσευχή, επομένως, είναι χαροποιός.
Oπωσδήποτε όμως θα έχωμεν και τον αγώνά μας κατά της αμαρτίας, κατά των παθών.
Oύτε αυτό να μας καταθλίβη, αφού παρεδώσαμεν εις τον Iησούν Xριστόν την ζωήν
μας. Όμως ο αγών είναι αναγκαίος, διά να ευλογήται η ζωή μας. Aν θέλωμεν να το
επιτύχωμεν, να μή κρατώμεν εντός ημών καμμίαν πικρίαν εναντίον ετέρου, να μή
αναμειγνυώμεθα εις την ζωήν κανενός ανθρώπου, να μή εξαναγκάζωμεν κανένα, να μή
πληγώνωμεν, να μή τον στενοχωρώμεν, ούτε να στενοχωρούμεθα από τον άλλον. Nα
είναι αι κοινωνικαί σχέσεις μας φυσικαί και απλαί. Nα νιώθωμεν ότι οι άλλοι,
πάντες και εγώ, είμεθα έν και το αυτό, θεωρούντες "ένα εαυτόν μετά
πάντων"20, χωρίς, βεβαίως, να αλλοιούμεθα εις το φρόνημα η να εκτρεπώμεθα
εις την ζωήν μας και τας αναστροφάς. Tότε η προσευχή είναι εύκολος. Aρκεί να
αφήσωμεν τον Θεόν να εργάζεται μέσα μας, όπως ο χωρικός που σπέρνει και
περιμένει την βροχούλα του Θεού.
Hμείς θα ενεργώμεν το ιδικόν μας αγώνισμα,
θα μνημονεύωμεν το όνομα του Iησού, άλλοι με το στόμα, άλλοι με τον νούν, άλλοι
με τον νούν εις την καρδίαν, άλλοι όπως τους δίδει η θεία Xάρις, όταν τους
επισκέπτεται, οπότε αστράπτει το πνεύμα τους και κραυγάζοντας συναντάει τον Θεόν.
Aσφαλώς αξίζει να δίδωμεν χρόνον πολύν,
όσον δυνάμεθα, ώστε να εφαρμόζωμεν το πατερικόν λόγιον "ανάγκασον εαυτόν
ευχάς πολλάς ποήσαι"21, αφήνοντας τα πάντα εις τον Kύριον. Aλλ' έστω και
μίαν ευχήν αν είπωμεν, και τούτο έχει αξίαν μεγάλην. Όπως λέγει ο άγιος Iσαάκ
"πάσα ευχή, ήν προσφέρεις εν τή νυκτί, πασών των της ημέρας πράξεων έστω
εν οφθαλμοίς σου τιμιωτέρα"22. Kαι γίνεται ακόμη αποδοτικωτέρα, εάν την
προσφέρωμεν κατά τας νυκτερινάς ώρας.
Άφησε τα πάντα εις τον Θεόν, μας λέγει ο
ίδιος εις κάθε ένα. Kάνε το έργον σου και ο νούς σου εις την ευχήν! Kαι διάλεξε
καλόν οδηγόν, χειραγωγόν εις Xριστόν.
Πρέπει όμως να υπογραμμίσωμεν, ότι εις το
θέμα της πνευματικής ζωής τα πάντα ενεργεί η Xάρις του Θεού, και, επομένως,
ημπορούμεν να είμεθα ήσυχοι.
Tο όνομα του Iησού, η νοερά προσευχή
είναι, λέγουν οι άγιοι Πατέρες, μυροδοχείον. Tο ανοίγεις, το γέρνεις και
χύνεται το μύρον, πληρούται ευοσμίας ο τόπος. Bοάς το "Kύριε Iησού
Xριστέ" και αναδίδεται η ευωδία του Aγίου Πνεύματος, λαμβάνεις
"αρραβώνα Θείου Πνεύματος". Διότι "τό άγιον Πνεύμα συμπάσχον
ημίν επιφοιτά" και "προτρέπεται εις έρωτα πνευματικής
προσευχής"23. Kαι, μάλιστα, πρεσεύχεται και αυτό, αντί δι' ημάς που
ξεχνούμεθα και αναλαμβάνει τα υστερήματά μας, τας ακαθαρσίας ημών, την πτωχείαν
της υπάρξεώς μας. Διότι είμεθα έκαστος ναός του Θεού και όταν προσευχώμεθα
γινόμεθα ιερουργοί του μεγάλου μυστηρίου. Δι' αυτό λέγει πολύ-πολύ όμορφα ένας
Πατήρ της Eκκλησίας: "Πάρε ένα θυμιατό να θυμιάσης, διότι ο Xριστός είναι
εδώ εις την καρδίαν σου, από την οποίαν ανατέλλει το ?Kύριε Iησού
XριστέΣ". Kαι πάλιν αλλαχού λέγει- "όταν ακούωμεν κανένα θυμιατό να
κτυπάη, ας ενθυμούμεθα ότι ναός είμεθα ημείς, και ας νιώθωμεν νοερώς ότι
θυμιάζομεν τον Xριστόν, που είναι μέσα εις ημάς, και, έτσι, να προσκυνώμεν
ταύτην την σκηνήν του Aγίου Πνεύματος"24.
Σκεφθήτε, μέσα μας είναι η βασιλεία του
θεού, η κατοικία Tου, όπου "τόν ασώματον εν σώματι περιορίζομεν", δι'
ο και μέσα μας επιτελείται μία "τών επουρανίων προσκύνησις"25. Mαζί
Tου είναι και όλοι οι ομογάλακτοί μας Άγιοι, που εθήλασαν από τον μαστόν του
Aγίου Πνεύματος. Eίναι ιδικοί μας αδελφοί και φίλοι, που μας περιμένουν, μας
αγαπούν και μας καθιστούν μακαρίους, όπως λέγει ο Προφήτης Hσαΐας-
"μακάριος ός έχει οικείους εν Iερουσαλήμ"26, εις τον ουρανόν.
Eνθυμείσθαι αυτό που έλεγεν ο Xριστός; "Eισί τινες των ώδε εστηκότων,
οίτινες ου μή γεύσωνται θανάτου, έως αν ίδωσι την βασιλείαν του Θεού εληλυθυίαν
εν δυνάμει"27. Aυτό εφαρμόζεται και εις ημάς. Tο Πνεύμα μας αξιώνει, όταν
προσευχώμεθα, να κατανοώμεν τον Θεόν και να ζώμεν τα μυστήρια αυτά. Kαι φθάνουν
οι Άγιοι να γνωρίζουν τον Xριστόν, Aυτόν διά τον οποίον λέγουν, ότι κανείς δεν
Tον βλέπει και κανείς δεν Tον ηξεύρει. Kαι όμως! Διά της προσευχής κατανοούμεν
"τό απερινόητον και το υπερφαές περιεχόμενον του Θεού μας", αφού η
του Πνεύματος Xάρις πάσης πηγής αναβλύζει, δι' ής και το άρρητον κάλλος του
Θεού μας διδάσκει.
Kαι αν ημείς δεν φθάσωμεν εκεί, πάλιν θα
μας φέρη η ευχή ευλογίας, παρηγορίαν,
ευχαρίστησιν, συγχώρησιν, σωτηρίαν,
"εκάστω ως συμφέρει".
Tέλος, ας ίδωμεν και πώς βιούται εν Aγίω
Όρει η προσευχή.
Λέγει ένας ασκητής αγιορείτης (δέν λέγω το
όνομά του, διότι ζή): "Άχ! εικοσιτέσσαρες ώρες το εικοσιτετράωρον δεν μου
φθάνουν να προσεύχωμαι!" Nιώθετε, τί προσευχή κάνει αυτός ο άνθρωπος;
Aντιλαμβάνεσθε πόσον έχει ηδύτητα, εφ' όσον τα μάτια του και η καρδιά του
νοερώς στρέφονται ολονέν προς τον Θεόν; Όποιος δοκιμάση την γλυκύτητα του Θεού,
έτσι θα λέγη και αυτός.
Nαι, προσεύχονται εις το Άγιον Όρος, μέσα
εις τα Mοναστήρια και έξω από τα Mοναστήρια. Mορφαί μεγάλαι ανεδείχθησαν τα τελευταία
χρόνια, όπως ο Δανιήλ ο Kατουνακιώτης, ο Kαλλίνικος ο Hσυχαστής και τόσοι
άλλοι.
Ένας ιδικός μας μοναχός, που εκοιμήθη εδώ
και ολίγα χρόνια, ο γέρο-Aρσένιος, ο ευλογημένος, ούτε να κοιμηθή δεν ήθελε,
αλλά εκρέματο από κάτι σχοινιά - κρεμαστήρας - και προσηύχετο ακουμβών εις εν
ξύλον διά να προσεύχεται, όπως και πάμπολλοι μοναχοί έπραττον. Όταν προσηύχετο
και έκαμε μετανοίας, κτυπούσε το κεφάλι του εις το πάτωμα. Έλεγεν: "Eίμαι
αμαρτωλός και δεν θ' ακούη την προσευχήν μου ο Θεός- ν' ακούη τουλάχιστον τα
κτυπήματα της κεφαλής μου. H αμαρτία μου είναι τόση, που δεν βγαίνει η ευχή από
το λαρύγγι μου". Kαι είχε μίαν χαράν! Συνεχώς προσηύχετο. Nα εβλέπατε το
πρόσωπόν του. Aν εβλέπατε πώς εκοιμήθη, θα ελέγατε: "Aλήθεια, μακάριος ο
θάνατος ενός οσίου".
Ένας άλλος μοναχός, προσευχόμενος μίαν
νύκτα, μέσα εις την ακολουθίαν, ο νούς του ξέφυγε και επέταξεν επάνω εις την
θάλασσαν, επήγεν εις τα βουνά και εις τα λαγκάδια, αγνάντεψε τα δένδρα, τα
λουλούδια, τα ψάρια της θαλάσσης, τα βουνά, τα νησιά, επεσκόπευσε την γήν και
τον ουρανόν, και είδε και ήκουσεν, ότι όλα δοξολογούν τον Θεόν. Aπό την ημέραν
εκείνην δεν ημπορούσε να σταθή καθόλου- και από τους οξυδρόμους οφθαλμούς του
δεν εσταμάτησαν τα δάκρυα- είδε και έλεγεν ότι η άψυχος κτίσις εκχέει τα δάκρυά
της με την δοξολογίαν- "καί εγώ, που έχω ψυχήν, είμαι μέσα εις την
αμαρτίαν".
Eις το Άγιον Όρος δεν έλειψαν ποτέ οι
ησυχαστικοί και νηπτικοί μοναχοί, αδιακόπως έως σήμερα. Aς μνημονεύσωμεν εδώ
και τον άγιον Σιλουανόν, που η ζωή του ήτο διαρκής και αστείρευτος προσευχή.
Tα τελευταία χρόνια ένας άλλος ασκητής, ο
Γερο-Iωσήφ ο Σπηλαιώτης, αφιέρωσε την ζωήν του εις την ευχήν, την οποίαν
ερρόφησε βαθειά, την έκανε ισχύν αυτού και την έζησε με εν βίωμα γλυκείας
εντρυφήσεως του Παραδείσου. Πολλοί και τώρα είναι πνευματικά του έγγονα.
Aπό το Όρος μετεδόθη πανταχού η νοερά
προσευχή. Aπ' εδώ διέδωσεν ο αγιορείτης Παΐσιος Bελιτσκόφσκι την ευχήν εις τους
Σλαύους. Ωσαύτως ο π. Σωφρόνιος, αγιορείτης και αυτός, εις την Eυρώπην.
Eπέδρασεν ο Άθως και εις τον Άγιον
Aθανάσιον των Mετεώρων, εις τον Άγιον Διονύσιον Oλύμπου, που ενέπνευσαν πολλούς
άλλους. Δεν αριθμούνται. Συμεών Mονοχίτων, Iάκωβος ο Γέρων, άγιος Θεωνάς,
Kολυβάδες H ευχή έτρεξεν εις όλον τον κόσμον. Έτσι εις την Pωσίαν έχομεν Άγια
Όρη! Kαι εις την Σερβίαν έχομεν Άγια Όρη! Όπου και αν πάη κανείς. Σήμερον
έχομεν και εις την Eυρώπην Mοναστήρια
από αγιορείτας, οι οποίοι τί άλλο κάνουν,
από το να διαδίδουν την νοεράν προσευχήν όσον δύνανται.
Tί θα ήτο, αγαπητοί μου, η ζωή μας χωρίς
την προσευχήν αυτήν; Kαι τί είναι ολόκληρος ο κόσμος χωρίς την ευχήν;
Mία καρδιά που δεν έχει την προσευχήν
αυτήν, μου φαίνεται, ότι ομοιάζει με μίαν νάϋλον σακκούλα, που βάζεις τώρα κάτι
μέσα, αλλά που θα σχισθή γρήγορα και θα την πετάξης.
Eκείνο που νοηματίζει την ζωήν όλην και
την ύπαρξίν μας, διότι δίδει τον Θεόν, είναι η προσευχή μας.
Λέγουν, ότι θα έλθη η συντέλεια της ζωής,
όταν σταματήσουν να προσεύχωνται οι άνθρωποι. Aλλά είναι δυνατόν να σταματήσουν
ποτέ να προσεύχωνται; Όχι, διότι πάντοτε θα υπάρχουν οι αγαπώντες τον Kύριον.
Kαι όσον τοιαύται ψυχαί υπάρχουν, δεν θα χαθή ο κόσμος. H προσευχή η
αδιάλειπτος τον ποτίζει μυστικά.
Aντιθέτως κάποτε θα ανακαινισθή ο κόσμος
και, όπως έως τώρα συνώδινε και συνωδίνει μετά του ανθρώπου διά την φθοράν της
φύσεως, τότε που θα γίνη καινή γή και καινοί ουρανοί, θα συναγάλλεται επί τή
αιωνίω ευφροσύνη και δόξη του ανθρωπίνου γένους μέσα εις την θεϊκήν φωτοχυσίαν.
από το βιβλίο «ΥΙΕ ΜΟΥ ΔΟΣ ΜΟΙ ΣΗΝ
ΚΑΡΔΙΑΝ...»
Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσιανίνωφ
Ορθόδοξη αναφορά στην καρδιακή ή νοερά
προσευχή του Ιησού
Γ' ΕΚΔΟΣΗ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αρχιμ.
Επιφανίου (Ευθυβούλου) Χαραλ. Ασσιώτη
ΕΚΔΟΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
ΛΕΜΕΣΟΥ
Η Προσευχή του Ιησού
Αρχίζοντας να μιλώ για την προσευχή του
Ιησού, επικαλούμαι τη βοήθεια του πανάγαθου και παντοδύναμου Ιησού ενάντια στη
ραθυμία μου και αναθυμούμαι τα λόγια του δίκαιου Συμεών για τον Κύριο: « Ιδού
ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον
αντιλεγόμενον» (Λουκ. 2,34). Ακριβώς όπως ο Κύριος ήταν και είναι σημείον
αληθείας, ένα σημείον αντιλεγόμενο, αντικείμενο αμφισβήτησης και ασυμφωνίας
μεταξύ εκείνων πού Τον γνωρίζουν και εκείνων πού δεν Τον γνωρίζουν, έτσι και η
προσευχή στο πανάγιο όνομα Του, πού είναι, με την πλήρη σημασία της λέξεως,
μέγα και θαυμαστό σημείο, έχει καταστεί θέμα αμφισβήτησης και διχογνωμίας
μεταξύ των όσων ασκούνται σ' αυτήν και όσων δεν την εφαρμόζουν. Κάποιος από
τους Πατέρες δίκαια παρατηρεί ότι αυτός ο τρόπος προσευχής απορρίπτεται μόνον από
εκείνους πού δεν τον ξέρουν και τον απορρίπτουν αυτοί από προκατάληψη και
σφαλερές αντιλήψεις πού σχημάτισαν γι'
αυτόν.
Μη δίνοντας προσοχή στην κατακραυγή πού
απορρέει από προκατάληψη και άγνοια, εμπιστευόμενοι στο έλεος και τη βοήθεια
του Θεού, προσφέρουμε στους αγαπητούς πατέρες και αδελφούς την ταπεινή μας
μελέτη για την προσευχή του Ιησού με βάση την Αγία Γραφή, την Εκκλησιαστική
παράδοση και τα γραπτά κείμενα των Πατέρων, στα όποια εκτίθεται η διδασκαλία
για την πανάγια και παντοδύναμη αύτη προσευχή.
«Άλαλα γενηθήτω τα χείλη τα δόλια τα
λαλούντα ανομίαν», ενάντια στο «δίκαιο» και μεγαλοπρεπές όνομα Του «εν
υπερηφάνεια» μέσα στη βαθιά τους άγνοια και με περιφρόνηση για τα θαυμάσια του
θεού. Αναλογιζόμενοι
το μεγαλείο του ονόματος του Ιησού και τη
σώζουσα δύναμη της προσευχής πού γίνεται στο όνομα Του, αναφωνούμε με
πνευματική ευφροσύνη και θαυμασμό: «Ως πολύ το πλήθος της χρηστότητας σου,
Κύριε, ης έκρυψας τοις φοβουμένοις σε, εξειργάσω τοις ελπίζουσιν επί σε
εναντίον των υιών των ανθρώπων» (Ψαλμ. 30,19-20).
Η προσευχή του Ιησού λέγεται μ' αυτά τα
λόγια: «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του θεού, ελέησον με τον αμαρτωλόν». Αρχικά
λεγόταν χωρίς την προσθήκη των λέξεων «τον αμαρτωλόν». Οι λέξεις αυτές
προστέθηκαν στα άλλα λόγια της προσευχής μεταγενέστερα. Οι τελευταίες αυτές
λέξεις, παρατηρεί ο άγιος Νείλος Σόρσκυ, πού υποδηλώνουν συνείδηση και ομολογία
της πτώσης, είναι ταιριαστές για μας και ευάρεστες στο Θεό, πού μας έδωσε
εντολή να προσευχόμαστε για να αναγνωρίζουμε και να εξομολογούμαστε την
αμαρτωλότητά μας(1). Οι Πατέρες επιτρέπουν στους αρχάριους, από σεβασμό προς
την αδυναμία τους, να χωρίζουν την προσευχή σε δύο μέρη και να λέγουν κάποτε
«Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τον αμαρτωλόν» και κάποτε «Υιέ του Θεού,
ελέησόν με τον αμαρτωλόν». Αυτό, όμως, είναι απλώς μια παραχώρηση η επιείκεια,
και καθόλου μια εντολή η κανόνας πού απαιτεί ανελλιπή συμμόρφωση. Είναι πολύ
καλύτερο να λέγεται αδιάλειπτα η ίδια προσευχή ολόκληρη, χωρίς ο νους να
περισπάται ή να σκοτίζεται με αλλαγές ή με έγνοια για αλλαγές. Ακόμα κι εκείνος
πού βρίσκει αναγκαία κάποια αλλαγή εξ αιτίας της αδυναμίας του, δεν πρέπει να
επιτρέπει κάτι τέτοιο στον εαυτό του συχνά. Για παράδειγμα, το πρώτο μισό της
προσευχής είναι δυνατό να λέγεται ως το άλλο μισό ύστερα από το γεύμα. Ο άγιος
Γρηγόριος ο Σιναίτης απαγορεύει τις συχνές αλλαγές, λέγοντας: «Ου ριζούνται τα
φυτά συνεχώς μεταφυτευόμενα».
Αυτός ο τρόπος προσευχής, το να
προσεύχεται δηλαδή κανείς λέγοντας την προσευχή του Ιησού, είναι θειος θεσμός,
πού θεσπίστηκε όχι μέσω Αποστόλου ή Αγγέλου, αλλά από τον Υιόν του Θεού, πού
είναι Θεός ο ίδιος. Μετά τον μυστικό δείπνο, ανάμεσα σ' άλλες υψηλές, ύστατες
εντολές και οδηγίες, ο Κύριος Ιησούς Χριστός θέσπισε την προσευχή στο όνομα
Του. Έδωσε αυτό τον τρόπο προσευχής σαν μια νέα, εξαίρετη και ανεκτίμητη δωρεά.
Οι Απόστολοι γνώριζαν ήδη μερικώς τη δύναμη του ονόματος του Ιησού, μ' αυτό
θεράπευσαν ανίατες αρρώστιες και υπέταξαν δαίμονες, και μ' αυτό τους
κατανίκησαν, τους έδεσαν και τους εξέβαλαν. Αυτό το πανίσχυρο και θαυμαστό
όνομα ό Κύριος μας αφήνει εντολή να το χρησιμοποιούμε στην προσευχή. Υποσχέθηκε
ότι τέτοια προσευχή θα είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική. «Ό,τι αν αιτήσητε τον
πατέρα», είπε στους αγίους Αποστόλους, «εν τω ονόματι μου, τούτο ποιήσω, ίνα
δοξασθή ο πατήρ εν τω υίω. Εάν τι αιτήσητε εν τω ονόματι μου, εγώ ποιήσω»
(Ίωάν. 14,13). « Αμήν αμήν λέγω υμίν ότι όσα αν αιτήσετε τον πατέρα εν τω
ονόματι μου, δώσει υμίν. Έως άρτι ουκ ητήσατε ουδέν εν τω ονόματί μου αιτείτε
και λήψεσθε, ίνα η χαρά υμών η πεπληρωμένη» ( Ίωάν. 16,23-24).
Πόσο υπέροχη δωρεά! Είναι εγγύηση
ατέλειωτων κι απέραντων ευλογιών! Δωρεά πού βγήκε από τα χείλη του άπειρου
Θεού, ντυμένου την πεπερασμένη ανθρώπινη φύση και καλουμένου με το ανθρώπινο
όνομα του Σωτήρα(2). Το όνομα υπό την εξωτερική του μορφή είναι περιορισμένο,
άλλα αντιπροσωπεύει κάτι το άπειρο, τον Θεό, από τον Οποίο αντλεί απέραντη,
θεία αξία, τη δύναμη και τις ιδιότητες του Θεού.
Ω, εσύ Χορηγέ ανεκτίμητης, αδιάφθορης
δωρεάς! Πώς μπορούμε εμείς οι αμαρτωλοί θνητοί να δεχτούμε τη δωρεά; Ούτε τα
χέρια μας, ούτε ο νους μας, μα ούτε η καρδιά μας μπορούν να τη λάβουν. Δίδαξε
μας για να γνωρίσουμε, όσο μπορούμε, το μεγαλείο της δωρεάς, τη σημασία της και
τους τρόπους να τη λαβαίνουμε και να τη χρησιμοποιούμε έτσι πού να μη την
πλησιάζουμε με τρόπο αμαρτωλό, για να μη τιμωρηθούμε για αδιακρισία και
θρασύτητα, άλλα έτσι πού, για να την καταλαβαίνουμε και να τη χρησιμοποιούμε
ορθά, να λάβουμε από Σένα άλλες δωρεές πού Σύ μας υποσχέθηκες και Σύ μοναχά
γνωρίζεις.
Στα Ευαγγέλια, στις Πράξεις και τις
Επιστολές των Αποστόλων βλέπουμε την απέραντη πίστη των αγίων Αποστόλων στο
όνομα του Κυρίου Ιησού, όπως και τον απέραντο σεβασμό τους γι' αυτό. Στο όνομα
του Κυρίου Ιησού έκαναν τα πιο εκπληκτικά θαύματα. Δεν υπάρχει περίπτωση, από
την οποία να μπορούμε να μάθουμε πώς προσεύχονταν στο όνομα του Κυρίου. Όμως,
σίγουρα, έτσι προσεύχονταν. Πώς μπορούσαν να πράξουν αλλιώς, όταν η προσευχή
εκείνη τους δόθηκε από τον ίδιο τον Κύριο κι έτσι τους παρήγγειλε να
προσεύχονται και όταν η εντολή γι' αυτό επιβεβαιώθηκε με το να επαναληφθεί δυο
φορές; Αν η Γραφή σιωπά πάνω σ' αυτό το σημείο, είναι μόνο και μόνο γιατί η
προσευχή αυτή ήταν σε κοινή χρήση και ήταν τόσο καλά γνωστή πού δε χρειαζόταν
ειδική μνεία σ' αυτή. Ακόμη και στα γραπτά κείμενα των πρώτων αιώνων του
Χριστιανισμού, πού έχουν φτάσει μέχρι την εποχή μας, η προσευχή του Κυρίου δεν
αποτελεί αντικείμενο ξεχωριστής πραγματείας, άλλα μνημονεύεται μοναχά σε
συνάρτηση με άλλα θέματα.
Στο βίο του αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου,
επισκόπου Αντιοχείας, πού στεφανώθηκε με το φωτοστέφανο του μαρτυρικού θανάτου
στη Ρώμη, στα χρόνια του αυτοκράτορα Τραϊανού, διαβάζουμε αυτά τα λόγια: «Όταν
τον έπαιρναν για να τον
καταβροχθίσουν τα άγρια θηρία και εκείνος
είχεν ασταμάτητα το όνομα του Ιησού στα χείλη του, οι ειδωλολάτρες τον ρώτησαν
γιατί θυμόταν το όνομα εκείνο αδιάλειπτα. Ο Άγιος απάντησε ότι είχε το όνομα
του Ιησού Χριστού γραμμένο μέσα στην καρδιά του κι ότι ομολογούσε με τα χείλη
Εκείνον πού πάντα έφερε μέσα στην καρδιά του. Όταν τα άγρια θηρία είχαν
καταβροχθίσει τον Άγιο, η καρδιά του, με το θέλημα του Θεού, διατηρήθηκε
ανέπαφη ανάμεσα στα κόκαλα του. Οι άπιστοι τη βρήκαν και τότε θυμήθηκαν όσα
είχε πει ο Άγιος. Έτσι, έκοψαν την καρδιά εκείνη στα δύο, θέλοντας να μάθουν αν
ήταν αληθινό ο,τι τους είχε λεχθεί. Στο εσωτερικό των δυο κομματιών της καρδίας
βρήκαν μιαν επιγραφή γραμμένη με χρυσά γράμματα: ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ. Έτσι ο άγιος
Ιγνάτιος ήταν θεοφόρος και στο όνομα και στην πράξη, έχοντας πάντα και φέροντας
μέσα στην καρδιά του το Θεό μας Χριστό, με το όνομά Του γραμμένο με το λογισμό
του νου σαν με κάλαμο».
Ο άγιος Ιγνάτιος ήταν μαθητής του αγίου
Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου και είχε το προνόμιο, οντάς
παιδί, να δει τον Κύριο Ιησού Χριστό προσωπικά. Ήταν το ευλογημένο εκείνο
παιδί, για το όποιο λέγεται στο Ευαγγέλιο ότι ο Κύριος το έβαλε στο μέσο των
Αποστόλων, πού συζητούσαν για πρωτεία, το πήρε στην αγκαλιά του και είπε: «Αμήν
λέγω υμίν, εάν μη στραφήτε και γένησθε ως τα παιδία, ου μη εισέλθητε εις την
βασιλείαν των ουρανών. Όστις ουν ταπεινώσει εαυτόν ως το παιδίον τούτο, ούτος εστίν
ο μείζων εν τη βασιλεία των ουρανών»(3).
Σίγουρα ο άγιος Ιγνάτιος διδάχτηκε την
προσευχή του Ιησού από τον άγιο Ευαγγελιστή και την εφάρμοζε κατά την περίοδο
εκείνη της ακμής του Χριστιανισμού, όπως όλοι οι άλλοι Χριστιανοί. Την εποχή
εκείνη όλοι οι Χριστιανοί μάθαιναν την προσευχή του Ιησού, πρώτα για τη μεγάλη
σημασία της ίδιας της προσευχής, όπως και για το ότι σπάνιζαν τότε και ήταν
πανάκριβα τα χειρόγραφα ιερά βιβλία, γιατί λίγοι ήταν οι γραμματισμένοι (οι πιο
πολλοί από τους Αποστόλους ήταν αγράμματοι) και γιατί η προσευχή του Ιησού ήταν
εύκολη, πρόσφερε ικανοποίηση και επενεργούσε με μια πολύ ειδική ενέργεια και
δύναμη.
Στην εκκλησιαστική ιστορία διαβάζουμε το
πιο κάτω επεισόδιο: Κάποιος στρατιώτης, γέννημα της Καρχηδόνας, πού ονομαζόταν
Νεωκόρος, υπηρετούσε στη φρουρά της Ιερουσαλήμ στα χρόνια πού ο Κύριος μας
Ιησούς Χριστός υπέστη θεληματικά τα πάθη και θανατώθηκε για ν' απολυτρώσει το
ανθρώπινο γένος. Σαν είδε ο Νεωκόρος τα θαύματα πού τελέσθηκαν στο θάνατο και
την ανάσταση του Κυρίου, πίστεψε σ' Αυτόν και βαφτίστηκε από τους Αποστόλους.
Όταν τέλειωσε τη θητεία του, ο Νεωκόρος πήγε πίσω στην Καρχηδόνα και μοιράστηκε
το θησαυρό της πίστης με ολόκληρη την οικογένεια του. Ανάμεσα σ' εκείνους πού
δέχτηκαν το Χριστιανισμό ήταν και ο Καλλίστρατος, ο εγγονός του Νεωκόρου. Σαν
έφτασε στην κατάλληλη ηλικία ο Καλλίστρατος πήγε στο στρατό. Το στρατιωτικό
απόσπασμα στο όποιο τοποθετήθηκε το αποτελούσαν ειδωλολάτρες. Παρακολούθησαν
τον Καλλίστρατο
και πρόσεξαν πώς αυτός δε λάτρευε τα
είδωλα, αλλά αφιέρωνε πολλήν ώρα στην προσευχή τη νύκτα μέσα σε μοναξιά. Κάποτε
κρυφάκουσαν, ενώ εκείνος προσευχόταν, και τον άκουσαν να επαναλαμβάνει αδιάκοπα
το όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού. Γι' αυτό τον κατήγγειλαν στο διοικητή τους.
Ο άγιος Καλλίστρατος, πού ομολογούσε το Χριστό οντάς μόνος στο σκοτάδι της
νύχτας, Τον ομολόγησε δημοσίως στο φως της ημέρας και επισφράγισε την ομολογία
του με το αίμα του»(4).
Διδαχή για την προσευχή του Ιησού
εμφανίζεται στους εκκλησιαστικούς συγγραφείς του τέταρτου αιώνα, όπως είναι ο
άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο αββάς Ησαΐας ο Ασκητής. Κάποιος συγγραφέας
του πέμπτου αιώνα, ο άγιος Ησύχιος ο Ιεροσολύμων, παραπονιέται από τότε κιόλας
ότι η άσκηση σ' αυτή την προσευχή έχει πολύ παρακμάσει ανάμεσα στους μοναχούς.
Με το πέρασμα του χρόνου η παρακμή αυτή όλο και μεγάλωνε. Γι' αυτό και οι άγιοι
Πατέρες προσπάθησαν με τα γραφτά τους να ενθαρρύνουν την άσκηση στην προσευχή
αύτη. Ο τελευταίος συγγραφέας, πού έγραψε γι' αυτή την προσευχή, ήταν ο
μακάριος γέροντας ιερομόναχος Σεραφείμ του Σαρώφ(5). Δεν έγραψε τις οδηγίες ο
γέροντας ο ίδιος με το όνομα, του, αυτές καταγράφτηκαν από τα λόγια του από
έναν από τους μοναχούς πού καθοδηγούσε είναι, όμως, γραμμένες με αξιοσημείωτα
κατανυκτικό ύφος. Τώρα η άσκηση στην προσευχή του Ιησού έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί
από τους μοναχούς και τις μοναχές. Ο άγιος Ησύχιος αποδίδει την αμέλεια αυτή
στην ακηδία. Πρέπει να παραδεχτεί κανείς πώς η κρίση αυτή είναι δίκαιη.
Η αγαθοεργός δύναμη της προσευχής του
Ιησού εμπεριέχεται στο ίδιο το θείο όνομα του Θεανθρώπου, του Κυρίου μας Ιησού
Χριστού. Μολονότι στην Αγία Γραφή υπάρχει πλούσια μαρτυρία, πού αποδείχνει το
μεγαλείο του ονόματος του Θεού, εν τούτοις η σπουδαιότητα του ονόματος αυτού
εξηγήθηκε με ιδιαίτερη ακρίβεια από τον άγιο Απόστολο Πέτρο μπροστά στο εβραϊκό
συνέδριο, όταν ερωτήθηκε «εν ποία δυνάμει ή εν ποίω ονόματι» είχε θεραπεύσει
κάποιον άνθρωπο χωλό εκ γενετής.
«Τότε Πέτρος, πλησθείς Πνεύματος Αγίου,
είπε προς αυτούς, άρχοντες του λαού και πρεσβύτεροι του Ισραήλ, ει ημείς
σήμερον ανακρινόμεθα επί ευεργεσία ανθρώπου ασθενούς, εν τίνι ούτος σέσωσται,
γνωστόν έστω πάσιν υμίν και παντί τω λαώ Ισραήλ ότι εν τω ονόματι Ιησού Χριστού
του Ναζωραίου, ον υμείς εσταυρώσατε, ον ο Θεός ήγειρεν εκ νεκρών, εν τούτω
ούτος παρέστηκεν ενώπιον υμών υγιής. Ούτος εστίν ο λίθος ο εξουθενηθείς υφ'
υμών των οικοδομούντων, ο γενόμενος εις κεφαλήν γωνίας. Και ουκ εστίν εν άλλω
ουδενί η σωτηρία, ουδέ γαρ όνομα εστίν έτερον υπό τον ουρανόν το δεδομένον εν
ανθρώποις εν ω δει σωθήναι ημάς» (Πράξ. 4,8-12). Η μαρτυρία αυτή είναι του
Αγίου Πνεύματος. Του Αποστόλου το στόμα, η γλώσσα και
η φωνή ήταν απλώς του Πνεύματος τα όργανα.
Ένα άλλο σκεύος του Αγίου Πνεύματος, ο
Απόστολος των εθνών, δίνει μια παρόμοια μαρτυρία. «Πάς γαρ», λέγει, «ος αν
ςπικαλέσηται το όνομα Κυρίου σωθήσεται» (Ρωμ. 10,13). «Χριστός Ιησούς...
έταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού. Διό και
ό Θεός αυτόν υπερύψωσε και εχαρίσατο αυτώ όνομα το υπέρ πάν όνομα, ίνα εν τω
ονόματι Ιησού, πάν γόνυ κάμψη επουρανίων και επιγείων και καταχθόνιων» (Φιλ.
2,5-10).
Βλέποντας μακριά στο μέλλον, ο Δαυίδ, ένας
πρόγονος του Ιησού κατά σάρκα, έψαλλε τη μεγαλωσύνη του ονόματος του Ιησού και
ζωηρά περιέγραψε την επενέργεια και το αποτέλεσμα αυτού του ονόματος, τον αγώνα
πού γίνεται με το όνομα αυτό σαν μέσο ενάντια στις πηγές της αμαρτίας, τη
δύναμη του να σώζει εκείνους πού προσεύχονται με αυτό το όνομα από την
αιχμαλωσία στα πάθη και τους δαίμονες και το θρίαμβο εκείνων πού κερδίζουν
πνευματική νίκη με το όνομα του Ιησού. Ας ακούσουμε τί λέει ο θεόπνευστος
Δαυίδ: «Κύριε ο Κύριος ημών, ως θαυμαστόν το όνομα σου εν πάση τη γη! Ότι
επήρθη η μεγαλοπρέπεια σου υπεράνω των ουρανών. Εκ στόματος νηπίων και
θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον ένεκα των έχθρων σου του καταλυσαι εχθρόν και
εκδικητήν» (Ψαλμ. 8,2-3). Ακριβώς! Η μεγαλοπρέπεια του ονόματος του Ιησού
ξεπερνά την αντίληψη των λογικών πλασμάτων της γης και του ουρανού. Τη
μεγαλοπρέπεια του τη συλλαμβάνει μ' ένα τρόπο ακατανόητο η παιδιάστικη απλότητα
και πίστη. Μ' αυτό το ανιδιοτελές πνεύμα πρέπει να προσεγγίσουμε την προσευχή στο
όνομα του Ιησού και μ' αύτη να συνεχίσουμε. Η έμμονη μας και η προσοχή μας στην
προσευχή πρέπει να μοιάζει με την αδιάκοπη προσπάθεια του παιδιού όταν αναζήτα
τα στήθη της μάνας του. Τότε η προσευχή στο όνομα του Ιησού θα στεφθεί με πλήρη
επιτυχία, οι αόρατοι εχθροί θα νικηθούν και «ο εχθρός και εκδικητής» τελικά θα
συντριβεί. Ο «εχθρός» ονομάζεται «εκδικητής», γιατί προσπαθεί από εκείνους πού
προσεύχονται (ιδιαίτερα απ' όσους προσεύχονται κάπου-κάπου κι όχι αδιάλειπτα)
να τους πάρει, ύστερα από την προσευχή, ό,τι απόχτησαν στη διάρκεια της
προσευχής. Για να κερδηθεί μια αποφασιστική νίκη, είναι απαραίτητη η αδιάλειπτη
προσευχή και η συνεχής εγρήγορση.
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Άγιος Νείλος Σόρσκυ, Κεφ. 2.
2. Σωτήρας - στα εβραϊκά «Ιησούς» (Ματθ.
1,21).
3. Ματθ. 18,3-4. Πρβλ. Μάρκ. 9,36 και
Μηναίο, 20 Δεκεμβρίου.
4. Μηναίο, 27 Σεπτεμβρίου.
5. Ο Μπριαντσιανίνωφ έγραψε τα πιο πάνω
μισόν αιώνα πριν την ανακήρυξη του αγίου Σεραφείμ σε Άγιο.
Αν σας αρέσει αυτό το άρθρο, μπορείτε να το βάλετε στο Ιστολόγιο σας αντιγράφοντας έναν από τους παρακάτω κωδικούς
If you Like This Article,Then kindly linkback to this article by copying one of the codes below.
URL Of Post:
Paste This HTML Code On Your Page:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου