Η προσωπικότητα του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου
Βιογραφικά του Χρυσοστόμου
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ιεράρχης με ασυνήθιστες πνευματικές ικανότητες, με ακατάβλητο ψυχικό σθένος και με πλούσια και εμφανή τα χαρίσματα της θείας Πρόνοιας ήταν επόμενο να διακριθεί ως εξέχουσα προσωπικότητα στη χορεία των μεγάλων πατέρων, που κοσμούν το στερέωμα της Εκκλησίας.Είναι, αναμφισβήτητα, ο ενδοξότερος και ο πολυγραφότατος από τους εκκλησιαστικούς συγγραφείς των βυζαντινών –ιδίως των πρώτων– χρόνων και ο κατ' εξοχήν πνευματικός ηγέτης της χριστιανικής κοινωνίας. Και όπως χαρακτηριστικά έχει παρατηρηθεί η μελέτη των εκκλησιαστικών πραγμάτων παρουσιάζει τον Χρυσόστομο ως τον κορυφαίον μεταξύ των θεωρητικών Πατέρων της Εκκλησίας, επικεφαλής των οποίων είναι ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, αλλά εν πολλοίς και αυτού του Μ. Βασιλείου, ο οποίος υπερέχει όλων δια την κοινωνικήν του δράση.Αλλ' επειδή ο Χρυσόστομος ασχολήθηκε ως επί το πλείστον με τα προβλήματα του ανθρώπου και όχι τόσο με τα θεωρητικά προβλήματα της εποχής του, τα οποία βεβαίως και εγνώριζε καλά, και επειδή ο σκοπός της εκκλησιαστικής ζωής του ήταν η εξύψωση της ηθικής ζωής και η ανάδειξη των πνευματικών δυνάμεων των χριστιανών με το προσωπικόν του παράδειγμα και με τον λόγον του, γι' αυτό εμφανίζεται στην ιστορία της Εκκλησίας με το χαρακτηριστικόν γνώρισμα του αγωνιστή της έμπρακτης χριστιανικής ηθικής ζωής και του μάρτυρος της χριστιανικής αγάπης.Ο Χρυσόστομος αισθάνεται έντονη την προστασία της θείας Πρόνοιας, η οποία με καταφανή τρόπο καθοδηγούσε τα διαβήματά του στην πορεία της εκκλησιαστικής ζωής και δράσεώς του. Και ο ίδιος ομολογούσε την εύνοια αυτή της θείας Πρόνοιας και την έβλεπε ολοκάθαρα να προσδιορίζει την προσωπική ζωή του από τα παιδικά του χρόνια, όπως συμβαίνει με όλες εκείνες τις μεγάλες προσωπικότητες, που η θεία Πρόνοια προορίζει να γίνουν όργανά της. Αυτή η θεία Πρόνοια του επεφύλαξε ευνοϊκές συνθήκες και όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις να λάβει την καλύτερη για την εποχή του μόρφωση.
- Περί της των νεκρών άναστάσεως ομιλία
- Κατά μεθυόντων, καί εις τήν Aνάστασιν
- Εἰς τὴν ἀνάληψιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
- Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν
- Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν Ὁμιλία βʹ
- Εις τὸν ἅγιον ἀπόστολον Παῦλον λόγος α ʹ
- Είς τὸν ἅγιον ἀπόστολον Παῦλον λόγος β
- Εἰς τὸν ἅγιον ἀπόστολον Παῦλον λόγος γʹ
- Εἰς τὸν ἅγιον ἀπόστολον Παῦλον λόγος δʹ
- Εἰς τὸν άγιον ἀπόστολον Παύλον λόγος εʹ
- Eἰς τὸν ἅγιον ἀπόστολον Παῦλον λόγος στʹ
- Εις τὸν άγιον ἀπόστολον Παύλον λόγος ζʹ
- Eἰς τὸν Μελέτιον ἀρχιεπίσκοπον Ἀντιοχείας
- Εἰς τὸν ἅγιον μάρτυρα Λουκιανόν
- Εις τον άγιον ιερομάρτυρα Βαβύλαν
- Εις τὸν μακάριον Βαβύλαν καὶ κατὰ Ἑλλήνων
- Εἰς τοὺς ἁγίους μάρτυρας Ἰουβεντῖνον καὶ Μαξιμίνον
- Εἰς τὴν ἁγίαν μάρτυρα Πελαγίαν τὴν ἐν Ἀντιοχείᾳ
- Εἰς τὴν ἁγίαν μάρτυρα Πελαγίαν
- Εἰς τὸν ἅγιον ἱερομάρτυρα Ἰγνάτιον τὸν θεοφόρον
- Εἰς τόν Εὐστάθιον ἀρχιεπίσκοπον Αντιοχείας
- Εἰς τὸν ἅγιον μάρτυρα Ῥωμανὸν αʹ
- Είς τον Αγιον μάρτυρα Ρωμανόν β΄
- Εις τους Αγίους Μακκαβαιους καὶ εἰς τὴν μητέρα αὐτῶν
- Εις τους Αγίους Μακκαβαιους Ὁμιλία βʹ
- Εις τους Αγίους Μακκαβαίους Ὁμιλία γʹ
- Εις τας Αγίας μάρτυρας Βερνίκην καὶ Προσδόκην
- Λόγος εις τον τετραημερον Λάζαρον
- Ἀπελθόντος τοῦ ἐπισκόπου μαρτύρων
- Ὅτι ἐπικίνδυνον καὶ τοῖς λέγουσι, καὶ τοῖς ἀκούουσι
- Εις μάρτυρας ομιλία
- Εγκώμιον εις τον Αγιον μάρτυρα Ιουλιανόν
- Εγκώμιον εις τον άγιον μάρτυρα Βαρλαάμ
- Εγκώμιον Εἰς τὴν ἁγίαν μεγαλομάρτυρα ∆ροσίδα
- Εγκώμιον εις μάρτυρας Αιγυπτίους
- Εις τον μαρτυρα Φωκάν και κατα Aιρετικών
- Εγκώμιον εἰς τοὺς Αγίους Πάντας
- Ομιλία μετά τον σεισμόν
- Είς την προδοσίαν του Ιούδα
- Εἰς τὴν μνήμην τοῦ ἁγίου Βάσσου
- Λόγος εις Πέτρον τον Απόστολον καὶ Ἠλίαν
- Λόγος εις τον μακάριον Αβραάμ
- Είς την αγιαν πρωτομάρτυρα καὶ ἀπόστολον Θέκλα
- Περι ειμαρμένης τε και προνοίας λογοι εξ λόγος αʹ
- Περι προνοίας και ειμαρμένης λόγος βʹ
- Περι ειμαρμένης και προνοίας λόγος γʹ
- Περι προνοίας και ειμαρμένης λόγος δʹ
- Περι ειμαρμένης και προνοίας λόγος εʹ
- Περι ειμαρμένης η κατὰ γαστριμαργίας λόγος ςʹ
- Του αυτού περι προσευχής λόγος αʹ
- Περι προσευχής λόγος βʹ
- Ὁμιλία εἰς τὸν χρηματισμὸν Ζαχαρίου, καὶ εἰς τὴν σύλληψιν τῆς Ἐλισάβετ
- Εἰς τὴν σύλληψιν τού προφήτου Προδρόμου και Βαπιστή
- Είς τον Ευαγγελισμόν τῆς∆εσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου
- Είς το Εξήλθε δόγμα παρὰ Καίσαρος Αυγούστου
- Εις τον Αγιον Ιωάνννην τὸν Πρόδρομον
- Εις τα Αγια Θεόφανεια
- Τη Αγία και Μεγαλη Παρασκευῇ
- Εις τον Τίμιον καὶ Ζωοποιὸν Σταυρὸν
- Εις την τριήμερον ανάστασιν τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου