1 Ιακ. 1, 12.
Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016
Η σωτήριος υπομονή
Η σωτήριος υπομονή
«Μακάριος ανήρ, ός
υπομένει πειρασμόν»1
– Γέροντα, όταν περνούμε
κάποιον πειρασμό, μια μεγάλη δοκιμασία, τί να κάνουμε;
– Τί να κάνετε; Υπομονή
να κάνετε. Η υπομονή είναι το ισχυρότερο φάρμακο που θεραπεύει τις μεγάλες και
μακροχρόνιες δοκιμασίες. Οι περισσότερες δοκιμασίες μόνο με την υπομονή
περνούν. Η μεγάλη υπομονή ξεδιαλύνει πολλά και φέρνει θεϊκά αποτελέσματα· εκεί
που δεν περιμένεις την λύση, δίνει ο Θεός την καλύτερη λύση.
Να ξέρετε ότι ο Θεός
ευαρεστείται, όταν ο άνθρωπος περνά δοκιμασίες και υπομένη αγόγγυστα δοξάζοντας
το άγιο όνομά Του. «Μακάριος ανήρ, ός υπομένει πειρασμόν»2, λέει ο Άγιος
Ιάκωβος. Γι᾿ αυτό να προσευχώμαστε να μας δίνη ο Καλός Θεός υπομονή, ώστε να τα
υπομένουμε όλα αγόγγυστα και με δοξολογία.
Η ζωή μας σ᾿ αυτόν τον
κόσμο είναι μία συνεχής άσκηση και ο καθένας μας ασκείται με διαφορετικό τρόπο.
Να σκέφτεσθε τί τράβηξε ο Χριστός σ᾿ εκείνα τα δύσκολα χρόνια! Πόσα προβλήματα
του δημιουργούσαν οι Εβραίοι και δεν μιλούσε καθόλου! Αλλά και ο Απόστολος
Παύλος τί υπομονή έκανε! Ενώ είχε πληροφορία από τον Θεό ότι θα πάη στην Ρώμη3,
έμεινε στην φυλακή δύο χρόνια, γιατί ο ηγεμόνας καθυστερούσε την δίκη4. Ο Άγιος
Ιωάννης ο Θεολόγος πάλι τί υπέφερε! Για έναν μικρό γογγυσμό υπέστη ναυάγιο5...
Βλέπετε, επιτρέπει ο Θεός να ταλαιπωρηθούν για μικρά πράγματα οι Άγιοι, για να
έχουμε εμείς παραδείγματα, ώστε να αντιμετωπίζουμε τους πειρασμούς με υπομονή,
με προσευχή, αλλά και με χαρά.
Για να υπομείνης τον
άλλον, πρέπει να τον αγαπήσης
– Γέροντα, πώς αποκτιέται
η υπομονή;
– Η
υπομονή έχει βάση την
αγάπη. «Η αγάπη
πάντα υπομένει»6, λέει
οΑπόστολος. Για να υπομείνης τον άλλον, πρέπει να τον αγαπήσης, να τον
πονέσης. Αν δεν τον πονέσης, τον βαριέσαι.
– Γέροντα, να μιλήσω για
μια δυσκολία που αντιμετωπίζω ή να σιωπήσω;
– Αν δεν μιλήσης για την
δυσκολία σου από αγάπη, για να μη δυσκολέψης τους άλλους, θα διατηρήσης την
ειρήνη μέσα σου. Αυτή η δυσκολία θα φέρη την ευλογία του Θεού. Καλύτερα να
δυσκολευθής εσύ, παρά να δυσκολευθή ο άλλος εξαιτίας σου. Μια φορά επέστρεψα
αργά στο Κελλί από την Λιτανεία της Μονής Κουτλουμουσίου. Ήμουν
κατακουρασμένος και πονούσα
πολύ, γιατί τότε
είχα
πρόβλημα με την μέση μου.
Βρήκα απ᾿ έξω να με περιμένη ένα γεροντάκι ογδόντα πέντε χρονών που ήθελε να
μείνη το βράδυ στο Κελλί. Είχε αφήσει και την βαλίτσα του πιο
κάτω, γιατί δεν
μπορούσε να την
σηκώση. Αφού του
εξήγησα ότι δεν μπορούσε να διανυκτερεύση σ᾿ εμένα,
φορτώθηκα στον ώμο την βαλίτσα του και τον πήγα στο ξενοδοχείο, μισή ώρα
ανήφορο· του έδωσα και πεντακόσιες δραχμές για τα έξοδά του. Έκανα λίγη υπομονή
και μετά ήμουν αναπαυμένος, γιατί αναπαύθηκε ο άλλος.
– Γέροντα, όταν η αδελφή
με την οποία συνεργάζομαι είναι ζορισμένη, την λυπάμαι και την κάνω υπομονή·
αυτό έχει μέσα αγάπη;
– Και που ξέρεις αν δεν
είσαι εσύ αιτία που είναι η άλλη ζορισμένη και σε κάνει εκείνη υπομονή; Αν
νομίζης ότι εσύ είσαι σε καλύτερη πνευματική κατάσταση και την κάνης υπομονή,
τότε πρέπει να λυπάσαι τον εαυτό σου. Όταν υπάρχη πραγματική αγάπη και υπομονή,
δικαιολογεί κανείς τον άλλον, και μόνον τον εαυτό του κατηγορεί. «Θεέ μου, εγώ
είμαι ένοχος, λέει, μη με υπολογίζης εμένα· πέταξέ με στην άκρη και βοήθησε τον
άλλον». Αυτή είναι η σωστή τοποθέτηση, η οποία έχει και πολλή ταπείνωση, και
τότε δέχεται ο άνθρωπος πλούσια την Χάρη του Θεού. Θα εύχωμαι να γίνης «σκύμνος»7 πνευματικός, σαν τα μπρούντζινα λεονταράκια
που με την πλάτη τους στηρίζουν τα μανουάλια της εκκλησίας και ούτε ταράσσονται
ούτε ακούνε ούτε μιλάνε, αλλά σηκώνουν βάρος στην πλάτη τους. Αμήν.
Ο Χριστός την σωτηρία των
ανθρώπων την κρέμασε στην υπομονή
Με λίγη υπομονή που θα
κάνη ο άνθρωπος στις δύσκολες στιγμές μπορεί να αποκτήση την θεία Χάρη. Ο
Χριστός δεν μας έδειξε άλλον τρόπο σωτηρίας, παρά την υπομονή. Την σωτηρία των
ανθρώπων την κρέμασε στην υπομονή. Βλέπεις τί είπε; «Ο υπομείνας εις τέλος, ούτος
σωθήσεται»8. Δεν είπε «ο υπομείνας εις ...θέρος!». Μέχρι το καλοκαίρι εύκολο
είναι να υπομείνης, αλλά μέχρι τέλους;... Να προσέχουμε να μη χάνουμε την
υπομονή μας, για να μη χάσουμε τελικά την ψυχή μας. «Εν τη υπομονή υμών
κτήσασθε τας ψυχάς υμών»9, λέει το Ευαγγέλιο.
Είχα ακούσει για την
υπομονή που έκανε μια γυναίκα, η οποία εκτός από τον ουράνιο μισθό που θα έχη,
ανταμείφθηκε από τον Θεό και σ᾿ αυτήν την ζωή εκατονταπλάσια10. Είχε τρία
παιδιά και ο άνδρας της ήταν γιατρός. Σαν γιατρός ήταν πολύ καλός, σαν άνθρωπος
όμως όχι, γιατί ήταν δυστυχώς κυριευμένος από σαρκικά πάθη και
δημιουργούσε προβλήματα και
σε άλλες οικογένειες.
Έπαιρνε και στο ιατρείο
του κοπέλες δήθεν
να τον βοηθάνε
σαν νοσοκόμες. Μια
από αυτές τις νοσοκόμες μπήκε σαν σφήνα ανάμεσα στο
ανδρόγυνο και κατόρθωσε να διώξη την σύζυγο με τα τρία παιδάκια και να συζή
μαζί του παράνομα στο σπίτι του. Η μάνα με τα παιδάκια αναγκάστηκε να πάη στο
πατρικό της σπίτι και να εργάζεται, για να μπορέσουν να συντηρηθούν. Προσευχόταν
βέβαια πολύ και έκανε πολλή υπομονή. Ο γιατρός
με την παράνομη
γυναίκα απέκτησε άλλα
τρία παιδιά. Τί
συνέβη όμως; Μόλις γεννήθηκε το
τρίτο παιδί, ξεμυαλίσθηκε με μια άλλη κοπέλα δεκαέξι χρονών, την οποία πήρε στο
ιατρείο του, για να τον βοηθάη, και έδιωξε την προηγούμενη παράνομη με τα τρία
παιδιά. Βλέπετε, λειτούργησαν οι πνευματικοί νόμοι, ώστε να εξοφλήση το σφάλμα
της, αλλά και να καταλάβη τον πόνο της πραγματικής συζύγου. Μετά από λίγο καιρό
ο γιατρός αρρώστησε και έμεινε κατάκοιτος στο σπίτι του. Η τελευταία μικρή
κοπέλα κάθησε μαζί του, όσο είχε χρήματα, αλλά έκανε άτακτη ζωή. Μάζευε φίλους
στο σπίτι του, γιατί αυτή δεν μπορούσε να γυρίζη, επειδή δήθεν τον
πρόσεχε. Η απρόσεκτη όμως
ζωή της τον πλήγωνε συνέχεια, γιατί την ζήλευε. Τελικά,αφού του έφαγε όλα τα
χρήματα που είχε στην άκρη, τον εγκατέλειψε. Η πραγματική σύζυγός του, όταν
έμαθε ότι βρίσκεται σε κακά χάλια, πήγε και του συμπαραστάθηκε. Καθάρισε, συγύρισε
το σπίτι του και τον συντηρούσε από τις οικονομίες που είχε από την εργασία της
και από τα χρήματα των παιδιών της, που είχαν μεγαλώσει και εργάζονταν. Η
προηγούμενη παράνομη που είχε διωχθή, όχι μόνο δεν τον πλησίασε να τον βοηθήση
και να του συμπαρασταθή έστω και λίγο, αλλά ούτε ήθελε να ακούση γι᾿ αυτόν.
Μόνον η στεφανωμένη
γυναίκα του του
συμπαραστάθηκε, τον περιποιήθηκε
και τον βοήθησε πνευματικά. Τελικά ο γιατρός ζήτησε να εξομολογηθή και στην
συνέχεια ζούσε εν μετανοία. Βλέποντας ο Καλός Θεός όλη αυτήν την καλή
προσπάθεια της καλής συζύγου – χρόνια να κάνη υπομονή, να ζη τίμια και να
εργάζεται σκληρά, για να συντηρή και τον άνδρα της, ενώ εκείνος της είχε φερθή
τόσο σκληρά και βάρβαρα – την αντάμειψε. Τί συνέβη λοιπόν; Πέθανε στην Αμερική
ένας πλούσιος συγγενής του άνδρα της και κληρονόμησαν μεγάλη περιουσία. Στο
τέλος όλη η περιουσία έμεινε στην καλή σύζυγο και καλή μητέρα, η οποία βοήθησε
και τα παιδιά της για την καλή τους αποκατάσταση, βοήθησε και άλλους φτωχούς,
και αυτή έζησε τα υπόλοιπα χρόνια της χωρίς φτώχεια. Αν και όταν ζούσε φτωχικά,
πάλι ήταν πλούσια, γιατί ήταν πλούσια σε αισθήματα – το κυριώτερο.
Τον χειμώνα κάνουμε
υπομονή με την ελπίδα της ανοίξεως
– Γέροντα, βλέπω ότι δεν
προχωράω πνευματικά και στενοχωριέμαι.
– Μια φορά κάποιος είχε
φυτέψει ένα κλήμα καί, ενώ δεν είχε πιάσει ακόμη ρίζες, είχε την απαίτηση να
βγάλη σταφύλια, να κάνη άφθονο κρασί, για να πίνη, να ευφραίνεται και να μεθάη.
Έτσι κάνεις κι εσύ. Φύτεψες μια κληματσίδα και θέλεις αμέσως να πιής κρασί. Αυτό
δεν γίνεται. Το κλήμα δεν το φυτεύεις σήμερα και αύριο πίνεις κρασί. Σε έναν
χρόνο μπορεί να φάς μερικά τσαμπιά. Σε δυο χρόνια θα φάς ένα κοφίνι σταφύλια
και σε πέντε χρόνια θα πιής και κρασί. Να αγωνίζεσαι λοιπόν και να κάνης
υπομονή, αν θέλης να απολαύσης καρπούς πνευματικούς.
– Γέροντα, δεν έχω
συνηθίσει να περιμένω και εύκολα χάνω την υπομονή μου.
– Χρειάζεσαι υπομονή και
σύνεση. Βλέπεις, πολλές φορές, ενώ κάνει κανείς
υπομονή μιά-δυό ώρες, για
να ψηθή το φαγητό, δεν περιμένει δυο λεπτά να κρυώση, αλλά, χωρίς να σκεφθή,
τρώει και καίγεται. Λοιπόν... Όταν επιστρέψω στο Άγιον Όρος, θα σού στείλω μία
εικόνα της Αγίας Υπομονής. Μου έστειλαν τρεις εικόνες, δύο Οσίων και μία της
Αγίας Υπομονής· των Οσίων τις έδωσα και τις δύο ευλογία, της Αγίας Υπομονής την
κράτησα...
– Γέροντα, τώρα που
ήρθατε δεν μου φέρατε κανένα «βότανο» από το Άγιον Όρος11.
–
Αυτήν την εποχή
δεν υπάρχουν «βότανα»
στο περιβόλι της
Παναγίας...
Πρέπει να έρθη η άνοιξη.
Αλλά, για να έρθη η άνοιξη, χρειάζεται να κάνης λίγη υπομονή να περάση ο
χειμώνας. Επομένως τώρα το καλύτερο και αποτελεσματικώτερο «βότανο» για σένα
είναι η υπομονή.
– Γέροντα, νιώθω να
βρίσκωμαι στην καρδιά του πνευματικού χειμώνα.
– Αν θέλης να αλλάξη ο
καιρός, να γίνη γλυκός, να ανθίσης και να καρπίσης,
να παράγης καρπούς
αρετής, πρέπει να χαίρεσαι και την παγωνιά και τις λιακάδες, γιατί όλα βοηθούν
για το καλό. Τον πνευματικό χειμώνα τον περνάμε με υπομονή και την υπομονή την
δίνει η ελπίδα της πνευματικής ανοίξεως. Ύστερα, το καλοκαίρι αναγνωρίζουμε το καλό
του χειμώνα που γέμισε τις δεξαμενές με νερό και εξαφάνισε με τις παγωνιές όλα
τα μικρόβια.
Ο Καλός Θεός όλα τα
οικονόμησε σοφά για την σωτηρία μας και μας βοηθάει σαν Καλός Πατέρας· από μας
χρειάζεται μόνο λίγη υπομονή.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1 Ιακ. 1, 12.
2 Ό.π.
3 Βλ. Πράξ. 23, 11.
4 Βλ. Πράξ. 24, 27. Ο
Απόστολος Παύλος έμεινε δέσμιος στην Καισάρεια δύο χρόνια, επειδή ο Ρωμαίος
ηγεμόνας Φήλιξ ανέβαλλε την δίκη του με την ελπίδα ότι θα δωροδοκηθή. Στην
συνέχεια ο Φήστος, ο διάδοχος του Φήλικα, τον έστειλε να δικασθή στην Ρώμη,
γιατί ο Απόστολος στηριζόμενος στην πληροφορία που είχε λάβει από τον Θεό
επικαλέσθηκε το δικαίωμα του ρωμαίου πολίτη και ζήτησε να δικασθή στην Ρώμη.
5 Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, όταν επρόκειτο
να πάη να κηρύξη το Ευαγγέλιο στην Μικρά Ασία, λιποψύχησε και γόγγυσε, επειδή η
περιοχή ήταν βυθισμένη στην ειδωλολατρική πλάνη. Για τον γογγυσμό του αυτόν ο
Θεός επέτρεψε να πέση σε πειρασμό. Ενώ λοιπόν έπλεε προς την Μικρά Ασία, έπεσε
σε ναυάγιο και σώθηκε, αφού πάλεψε σαράντα ημέρες με τα κύματα.
6 Α´ Κορ. 13, 7.
7 Ο σκύμνος: Το
λεονταράκι.
8 Ματθ. 10, 22 και 24,
13· Μάρκ. 13, 13.
9 Λουκ. 21, 19.
10 Βλ. Ματθ. 19, 29·
Μάρκ. 10, 30.
11 Η
αδελφή ζητά κάποιο «βότανο», δηλαδή λόγο πνευματικό, έχοντας υπ᾿ όψιν της την επιστολή
«Πνευματικά βότανα», την οποία ο Γέροντας έστειλε στο Ησυχαστήριο στις 13-1-1971.
(Βλ. Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Επιστολές, 92005, σ. 151-162).
Εισαγωγή στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο απο το Βιβλίο
:
ΛΟΓΟΙ Ε΄ ΠΑΘΗ ΚΑ ΑΡΕΤΕΣ
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
© Ἱερὸν Ἡσυχαστήριον
Μοναζουσῶν
«Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ὁ
Θεολόγος»
Η ηλεκτρονική
επεξεργασία μορφοποίηση κειμένου
και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η
αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με
αναφορά πηγής το Ιστολόγιο
©ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
Αν σας αρέσει αυτό το άρθρο, μπορείτε να το βάλετε στο Ιστολόγιο σας αντιγράφοντας έναν από τους παρακάτω κωδικούς
If you Like This Article,Then kindly linkback to this article by copying one of the codes below.
URL Of Post:
Paste This HTML Code On Your Page:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου