© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Σάββατο 13 Αυγούστου 2016
Προτυπώσεις της Παρθένου στην Παλαιά Διαθήκη
3:55:00 μ.μ.
Αναρτήθηκε από
Nik Vythoulkas
Ετικέτες Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΜΑΡΙΑ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ , ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟΣ
Ετικέτες Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΜΑΡΙΑ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ , ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟΣ
Συνήθως όλοι οί άνθρωποι έχουμε μόνο ιστορία. Μόνο ό
Χριστός καί ή παναγία μητέρα Του έχουν προϊστορία. Δηλαδή, πρίν γεννηθούν
γινότα άναφορά σ’ αύτοΰς καί στό έργο που θά έπιτελούσαν δταν θά έρχονταν στη
ζωή αυτή. Γι’ Αύτοΰς μίλησαν οί Προφήτες, άλλά καί στή ζωή των Εβραίων, καί
κυρίως στή λατρευτική τους ζωή, πολλά πράγματα συμβόλιζαν τό Χριστό καί τήν Παρθένο
Μαρία πού θά γινόταν Μητέρα Του.
Επειδή εδώ τό θέμα μας είναι ή Παρθένος,
θά μάς άπασχολήσουν οί προτυπώσεις πού άναφέρονται σ’ Αυτήν. Όπως φαίνεται άπό
τά πράγματα, ή Παναγία μας ήταν περιεχόμενο άλλά καί κορυφή τής Παλαιάς
Διαθήκης.
Έτσι στό πρώτο βιβλίο τής Γραφής,
συναντούμε τόν πρώτο συμβολισμό. Μετά τήν παράβαση τού Άδάμ, ό Κύριος
διαλέγεται μέ τούς παραβάτες καί ιδού τί λέγει στό φίδι: « Καί έχθραν θήσω
άναμέσον σου καί άναμέσον τής γυναικός, καί άναμέσον τον σπέρματός σου καί
άναμέσον τον σπέρματος αντής, καί αντός σον τμρήσει τήν κεφαλήν, καί τμρήσεις
αυτού τήν πτέρναν»1. Ή γυναίκα τής οποίας τό σπέρμα θά συντρίψει τήν κεφαλή του
φιδιού, του διαβόλου, είναι ή Παρθένος Μαρία καί τό σπέρμα της ό Χριστός.
Ή Παρθένος συμβολίζεται, σάν κλίμακα που
φθάνει μέχρι τόν ουρανό. Λέγει ό Πατριάρχης Ιακώβ: «Καί ένυπνιάσάμν καί ιδού
κλϊμαξ έστιριγμένμ εν τή γή, ής ή κεφαλή άφικνεϊτο εις τόν ουρανόν, καί οι
άγγελοι τού Θεού άνέβαινον καί κατέβαινον επ’ αυτής».2
Σάν βάτος που καιγόταν καί δέν
κατακαίγοταν. Ο Μωϋσής έβλεπε τή βάτο νά καίεται χωρίς νά καταστρέφεται.« καί
όρά ότι ή βάτος καίεται πυρί καί ή βάτος ου κατεκαίετο»3.
Σάν στάμνα:« Καί είπεν Μωϋσής πρός τόν
Άαρών:λάβε στάμνον χρυσοϋν καί βάλε εις αυτόν πλήρες τό γομόρ τοϋ μάννα καί
άποθήσεις αυτό εναντίον τοϋ Θεοϋ εις διατήρησιν εις τάς γενεάς ημών»4. Ή χρυσή
στάμνα τήν Παναγία συμβόλιζε.
Σάν πύλη: Ή Παρθένος παρομοιάζεται άπό τόν
προφήτη Ιεζεκιήλ σάν πύλη άπ’ όπου θά περάσει μόνον ό Κύριος καί κανένας άλλος
καί θά μείνει κλειστή, δηλαδή, θά μείνει παρθένος αιώνια.
« Καί είπεν Κύριος πρός με. Ή πύλη αυτή
κεκλεισμένη έσται, ούκ άνοιχθήσεται καί ούδείς μή διέλθει δι’ αυτής, δτι Κύριος
ό Θεός του Ισραήλ είσελεΰσεται δι’ αυτής καί έσται κεκλεισμένη»5.
Καί ό Δανιήλ ό Προφήτης τήν Παρθένο Μαρία
εννοούσε, όταν έβλεπε ένα μεγάλο όρος από τό όποιο κόπηκε, χωρίς άνθρώπινο
χέρι, ένας λίθος που σΰντριψε όλες τίς βασιλείες.6
Ό Νικόλαος ό Καβάσιλας γιά τό θέμα αυτό
λέγει τά έξής:« Κι αν υπήρχε κάτι πραγματικά σεβαστό, όπως ή Σκηνή, ή Κιβωτός
καί τά ιερά στρατόπεδα του Μωϋσή καί όλα εκείνα γιά τά όποια ύπερηφανεΰοντο οί
Εβραίοι, πέραν άπό τά όνόματά τους τό θαύμα τής Παρθένου έσυμβόλιζαν.» Όλα όσα
έγίνονταν στήν Παλαιά Διαθήκη προετοίμαζαν τό λαό γιά τό σωτήριο γεγονός τής
έλευσης του Μεσσία καί συνεπώς ή Παρθένος δέν έλειπε άπό τά γεγονότα καί
σύμβολα τής εποχής.
Ακόμα καί αυτός ό ναός τών Ιεροσολύμων καί
τά Αγια τών Αγίων τήν Παρθένο προεικόνιζαν. Καταλήγομε μέ τόν άγιο Δαμασκηνό
που λέγει: « ή Παρθένος είναι ή κορυφή καί τό τέλος της Π. Διαθήκης καί σ’
αυτήν άναφέρονται όλες οί προεικονίσεις καί προτυπώσεις καί προφητείες.»
Γιατί όμως όλες αυτές οί προτυπώσεις, οί
συμβολισμοί καί οί προφητείες γιά τήν Παρθένο Μαρία; Έγινε όλη αυτή ή
προσπάθεια, γιά νά καταλάβει ό αιχμάλωτος στήν αμαρτία κόσμος, ότι ό Θεός θά
τηρήσει τήν υπόσχεση Του γιά σωτηρία, που είχε δώσει στον Άδάμ καί τήν Ευα.
’Ήθελε ό πανάγαθος Θεός νά δώσει στό γένος τών άνθρώπων τήν ελπίδα γιά σωτηρία,
νά μήν άπαγοητευτοΰν, άλλά καί νά συμβάλουν καί οί άνθρωποι μέ τή δική τους
προθυμία στήν
ελευθερία τους άπό τά δεσμά του διαβόλου
ύπακοΰοντας στίς υποδείξεις του Θεοΰ τους που ήταν ή τήρηση τών εντολών Του.
Όλα εκείνα τά θαυμαστά που συνέβαιναν στή
Παλαιά Διαθήκη καί συμβόλιζαν την Παρθένο, προέρχονταν άπό
τή σοφία, την παντογνωσία καί
τήν παντοδυναμία του Κυρίου, ό Όποιος σάν παντογνώστης γνώριζε ότι ό κόσμος θά
κατέληγε στήν αμαρτία καί στή δυστυχία, ενώ τόν έπλασε γιά τήν ευτυχία. Γι αυτό
προγνωρίζοντας τήν Παρθένο, ότι θά είναι ό μοναδικός άνθρωπος στον όποιο θά
μπορούσε νά βασιστεί γιά τήν άνάπλαση του κόσμου, τή διάλεξε,τή σημάδεψε καί τήν προήγγειλε με διάφορους συμβολισμούς τους οποίους
είδαμε πιό πίσω.
Κατόπιν όλων αυτών των συμβολισμών καί
παρομοιώσεων που άναφέραμε φαίνεται πώς ή Παρθένος Μαρία είχε σπουδαία
προϊστορία καί ξεχωριστή θέση στό σκηνικό του κόσμου καί ή άνωτερότητά της
ξεπερνά καί τίς άγγελικές δυνάμεις.
Εισαγωγή στο Ορθόδοξο
Διαδίκτυο από το Βιβλίο :
Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΜΑΡΙΑ Η
ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
Χαραλάμπους Νεοφύτου
Πρεσβυτέρου
Η μορφοποίηση κειμένων
και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση σε Ορθόδοξα Ιστολόγια ,
για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά Πηγής το Ιστολόγιο
© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
Αν σας αρέσει αυτό το άρθρο, μπορείτε να το βάλετε στο Ιστολόγιο σας αντιγράφοντας έναν από τους παρακάτω κωδικούς
If you Like This Article,Then kindly linkback to this article by copying one of the codes below.
URL Of Post:
Paste This HTML Code On Your Page:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου